Eric Nordevall II är en replika av den ursprungliga hjulångaren Eric Nordevall som byggdes år 1836. Det var då ett av Sveriges tidigaste motoriserade fartyg. År 1846 sjönk skeppet i Vättern, i närheten av ön Jungfrun, utanför Vadstena. Vraket upptäcktes 1980.
I juni 2009 bogserades nybyggda Eric Nordevall II till Motala där ångmaskin och ångpanna togs ombord.
Fartyget ägs av Hjulångaren Nordevall AB och auktionsfirman Bilweb Auctions har hand om den ovanliga försäljningen.
– Vi ska försöka sälja den, men det är inte lätt att sälja en sådan båt. Man måste ha en plan om man ska köpa en sådan båt, säger Shaun Major.
I dagsläget har Eric Nordevall II används kommersiellt för olika typer av charterkryssningar och har synt i såväl Motala som Vadstena.
Just nu finns fartyget i Lyrestad.
– Om köpare ska flytta båten måste de ha en plats att ställa den. Mitt önskemål är att båten stannar kvar i Sverige, säger han.
Han hoppas att skeppet kan komma i kommersiellt bruk och gärna hamna i anslutning till Göta kanal, men säger att den även kan säljas som båt till privatperson.
Budgivningen stängs den 30 mars. Än så länge är högsta budet 60 000 kronor, men buden måste komma upp i ett tillräckligt hög nivå för att försäljningen ska bli av. Vad som är tillräckligt vill Shaun Major i nuläget inte gå ut med.
– Det är långt ifrån det just nu kan jag säga.
Det kostade ungefär 70 miljoner kronor att bygga Eric Nordevall II.