Vadstena går som en raket i skolranking

Vadstena tar osannolikt många placeringar. Men Motala placerar sig långt ner på kommunrankingen för grundskolor.

Kristina Lohman, som ansvarade för utredningen, menar att kommunens resurser måste fördelas jämnare.

Kristina Lohman, som ansvarade för utredningen, menar att kommunens resurser måste fördelas jämnare.

Foto: Magnus Andersson

Motala/Vadstena2015-06-01 06:50

Det är i den öppna jämförelsen för grundskolan 2015 från Sveriges kommuner och landsting (SKL) som Vadstena går bra. Vadstena går upp nästan 200 placeringar från plats 272 till plats 73 (!).

– Vår högstadieskola har gjort ett fantastiskt arbete med att fånga tag i elever som var på väg att inte nå målen. Man hade koncentrationsläsning och extra särskilt stöd, säger kultur- och utbildningschef Kristina Lohman på Vadstena kommun.

Kristina Lohman vill lyfta fram samarbetet mellan lärare, rektorer, politiker och förvaltningen.

– Vi har en bra samverkan, säger Kristina Lohman.

Anmärkningsvärt är att Motala rasar från plats 138 (2014) på listan till plats 203 i år. Lotta Gemfors, verksamhetschef för grundskolor i Motala kommun, menar att det är väldigt komplext och svårt att svara på varför man ligger där man ligger.

– Om jag kunde svara enkelt på den frågan så hade vi inte legat där, säger hon.

En anledning till att det är så komplext är att man räknar in alltifrån ekonomi till elevers resultat i skolrankingen. Men Lotta Gemfors pekar på flera åtgärder som man är igång med för att förbättra skolan. Bland annat jobbar man med Bryggan i Motala som är till för att ta hand om nyanlända så att de får rätt förutsättningar och start för att lära sig språket och komma rätt in i skolan. Man är också med i ett nätverk anordnat av SKL om hur man kan förbättra matematikresultaten i skolan.

– Om tre, fyra, fem år tror jag att man kan se resultat av dessa satsningar, säger hon.

Man hoppar fram och tillbaka mycket. 2013 låg Motala på plats 114, en klättring med 127 platser jämfört med året innan. Vadstena låg 2013 på plats 258.

Hur pass tillförlitliga är då dessa jätteomsvängningar? MVT ringde upp Sveriges kommuner och landsting (SKL) för att få svar.

– På en liten ort som Vadstena med få elever kan resultaten variera mer, då varje enskild elev får ett större utslag i statistiken säger Björn Andersson, utredare på SKL.

Ett undantag ifjol kan också förklara skillnader i ranking.

– Förra året räknade vi inte med socioekonomiska faktorer i det sammanvägda resultatet, vilket kan påverka, säger Björn Andersson.

Om kommunala skolor eller friskolor är bättre eller inte är svårt att säga. I Motala försämras rankingen till 219 om man enbart räknar de kommunala grundskolorna, men i Vadstena förbättras rankingen till 69 om man enbart räknar de kommunala grundskolorna.

SKL:s öppna jämförelser om grundskolan släpps varje år där kommunerna rankas.

Ifjol låg Motala på plats 138, men i år ligger man på plats 203.

Vadstena går i motsatt riktning. Kommunen går från plats 272 till plats 73.

Orterna hoppar väldigt mycket från år till år. En förklaring kan vara att några få elever på en liten ort som Vadstena kan ge väldigt olika utslag i tabellen.

På bildningsnämndens senaste möte framkom statistik i detalj för Motala.

År 2015 ligger Motala på plats 179 när det gällde elever i årskurs sex som uppnått kunskapskraven.

På genomsnittligt meritvärde i årskurs nio ligger Motala på plats 168.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!