Olyckor ökar trots fartkameror

Fartkamerorna verkar inte ha någon effekt på antalet olyckor. Snarare ökar olyckorna på gamla riksväg 50.

Trafikolycka på gamla riksväg 50.

Trafikolycka på gamla riksväg 50.

Foto: Anders Törnström

Motala/Vadstena2015-01-14 06:46

Transportstyrelsen har tagit fram statistik efterfrågad av MVT på sträckan mellan åren 2005 till 2014. Det är sträckan mellan Motala och Omberg som omfattas av undersökningen. Från att ha legat på runt tio olyckor per år från 2005 till 2008 har olyckorna sedan dess snarare legat på 15-20 olyckor per år. Ett toppår var 2010 då 29 olyckor inträffade på sträckan.

– Känslan är att trafikintensiteten ökat, framförallt den tunga trafiken, säger Lars-Jonney Jonsson, poliskommissarie vid trafikenheten.

Fartkamerorna sattes upp 2008. Noterbart är att olyckorna börjar nå högre tal året efter att fartkamerorna installerats, då det skedde sjutton olyckor 2009. Kamerorna är också ganska många till antalet, det sitter femton stycken längs sträckan. Ändå sker det så många olyckor här. Folk verkar nämligen inte vilja hålla farten under hatighetsbegränsningen. Lars-Jonney har själv sett hur just den här sträckan varit extra drabbad av hastighetsförbrytelser. Vad det beror på att folk kör så snabbt, trots att det finns fartkameror, är svårt att svara på.

– En bra fråga som inte är helt enkel att svara på. Normalt sett sjunker hastigheten med fartkameror, säger han.

Nyligen med brons öppnande så är tanken att tung trafik inte ska gå den här vägen. Med tanke på att Lars-Jonney hade känslan att trafikintensiteten ökat, lär det vara välkommet för statistiken. Med mindre intensiv trafik så lär det helt eneklt inte finnas utrymme för lika många olyckor och hastighetsöverträdelser.

– Då bör ju olyckstalen minska, menar Lars-Jonney.

De lägsta olyckstalen skedde under 2005 och 2007 då tio olyckor skedde, båda åren innan fartkamerorna sattes upp. Antalet dödsolyckor har legat ganska stabilt under alla undersökta åren. Totalt har det skett nio dödsolyckor, fyra stycken innan kamerorna sattes upp och fem stycken efteråt. Förutom dödsfallen har det skett en olycka som betecknats som allvarig, det var 2009.

Trots de högre olyckstalen, beräknas många av olyckorna som måttliga eller lindriga olyckor. Siffran på dessa olyckor är totalt 38 respektive 112.

Totala antalet olyckor på sträckan från 2005 till 2014 var 162 stycken. 33 olyckor skedde mellan 2005 och 2007, alltså innan kamerorna sattes upp. Mellan 2008 och 2014, året då kamerorna sattes upp fram till idag, skedde 129 olyckor på sträckan.

Antal olyckor

2005: 10

2006: 13

2007: 10

2008: 11

2009: 17

2010: 29

2011: 18

2012: 16

2013: 19

2014: 20

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!