I slutet på april får cirka 200 hushåll, på landsbygden runt Motala och Vadstena, en papperstidning i brevlådan för sista gången. När den digitala läsningen ökar har NTM-koncernen valt att stegvis dra ned på utdelningen av papperstidningen. Då kostnaderna för den är alldeles för stora.
– Men vi kommer fortfarande ha en stark journalistisk bevakning, säger Lina Handberg, chefredaktör på MVT.
För att hjälpa fler att sätta sig in i de digitala möjligheterna har nu MVT öppet hus i Folkets hus i Motala, tisdagen den 9 april.
– Vi anordnar den här kundträffen för att hjälpa våra läsare med att komma igång med att läsa våra nyheter digitalt. Det är en del i vår digitala transformation, säger Anna Philipson Bergman, som projektleder NTM Medias kundträffar.
Mellan 13.00 och 16.00 kommer prenumeranterna träffa medarbetare från redaktionen och de som inom koncernen arbetar med konsumentaffären.
– Vi hjälper då besökarna med personlig kundservice på plats. Det kan vara allt från hur man skapar ett användarkonto, vilka digitala tjänster vi erbjuder till hur man laddar ner våra appar. Eller få tips och råd kring hur man läser vår e-tidning på bästa sätt.
Läsarna uppmanas att ta med sin telefon, dator eller surfplatta.
– Då kan vi hjälpa dem rent praktiskt med att logga in och komma igång. När man väl kommer hem så ska man känna att man har fått det stöd man behöver. Att det sker genom ett personligt möte har upplevts mycket positivt av de vi träffat vid tidigare kundträffar.