I slutet pÄ april fÄr cirka 200 hushÄll, pÄ landsbygden runt Motala och Vadstena, en papperstidning i brevlÄdan för sista gÄngen. NÀr den digitala lÀsningen ökar har NTM-koncernen valt att stegvis dra ned pÄ utdelningen av papperstidningen. DÄ kostnaderna för den Àr alldeles för stora.
â Men vi kommer fortfarande ha en stark journalistisk bevakning, sĂ€ger Lina Handberg, chefredaktör pĂ„ MVT.
För att hjÀlpa fler att sÀtta sig in i de digitala möjligheterna har nu MVT öppet hus i Folkets hus i Motala, tisdagen den 9 april.
â Vi anordnar den hĂ€r kundtrĂ€ffen för att hjĂ€lpa vĂ„ra lĂ€sare med att komma igĂ„ng med att lĂ€sa vĂ„ra nyheter digitalt. Det Ă€r en del i vĂ„r digitala transformation, sĂ€ger Anna Philipson Bergman, som projektleder NTM Medias kundtrĂ€ffar.
Mellan 13.00 och 16.00 kommer prenumeranterna trÀffa medarbetare frÄn redaktionen och de som inom koncernen arbetar med konsumentaffÀren.
â Vi hjĂ€lper dĂ„ besökarna med personlig kundservice pĂ„ plats. Det kan vara allt frĂ„n hur man skapar ett anvĂ€ndarkonto, vilka digitala tjĂ€nster vi erbjuder till hur man laddar ner vĂ„ra appar. Eller fĂ„ tips och rĂ„d kring hur man lĂ€ser vĂ„r e-tidning pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt.
LĂ€sarna uppmanas att ta med sin telefon, dator eller surfplatta.
â DĂ„ kan vi hjĂ€lpa dem rent praktiskt med att logga in och komma igĂ„ng. NĂ€r man vĂ€l kommer hem sĂ„ ska man kĂ€nna att man har fĂ„tt det stöd man behöver. Att det sker genom ett personligt möte har upplevts mycket positivt av de vi trĂ€ffat vid tidigare kundtrĂ€ffar.