Den svenska bilmarknaden är urstark, enligt Bil Sweden. Nybilsregistreringarna har under årets sex första månader ökat med i snitt 12 procent, jämfört med rekordåret i fjol. Även i Motala pekar kurvorna starkt uppåt och den positiva trenden förklaras med bland annat det låga ränteläget och den ökade sysselsättningen i landet.
Magnus Lago, marknadschef hos Skobes Bil;
– De försäljningsmål som vi satte upp inför året har överträffats. Ökningen gäller både nytt och begagnat för alla våra märken, Volvo, Renault, Ford och Dacia.
– Vi ligger 10 procent över jämfört med samma period i fjol och det är i synnerhet våra transportbilar som sålt bra.
Magnus Lago berättar också att privatleasningen har fått en riktigt skjuts i år, ett påstående som säljchefen hos Wahlstedts Bil AB, Per Carlsson-Melin, även står bakom.
– Minst 50% av det som gått ut hos oss är genom privatleasing.
När det gäller sålda VW-bilar så följer Wahlstedts Bil AB försäljningssnittet för hela riket, medan man för Audi ligger över snittet.
– Audi har verkligen visat framfötterna i Motala.
Men hos Vadstena Bil, återförsäljare av Citroen och Hyundai, har man inte riktigt märkt av samma sving så här långt.
– Det rullar på, inte minst på begagnatsidan där jag tycker tempot har varit extra bra. Men försäljningen av nya bilar var kanske vassare i fjol, menar säljaren Janne Westerberg.
– Vi har fått en ny importör av Citroen i år och det har varit lite knöligt, om jag säger så. Jag vet inte om det haft betydelse.
När det gäller laddbara miljöbilar så tycker man både hos Skobes och Vadstena Bil att deras märken fortfarande ligger lite i startgropen. Men hos Wahlstedts har hybridbilen VW Passat GTE varit en kioskvältare i år enligt Per Carlsson-Melin.
– Vi började sälja den vid årsskiftet. Jag tror det gått iväg 20 bilar så här långt och det är bara till kunder i Motala.