I samband med Motala Expo, 15-16 mars, kommer lokala e-handlare samlas i, vad som sägs bli, året största monter. Chadi Topal, handlare men också branschrådsmoderator i Tillväxt Motala, ser positivt på satsningen, så länge det är lokala företag som är med. Nyligen lanserade han själv en nätbutik som komplement till centrumbutiken.

– Vi har lagt mycket krut på att bredda sortimentet, säger han.

I dag består det bland annat av väskor och inredning, vissa av kända märken. Framåt tänker sig Chadi att det även kan blir varor som barstolar eller mattor, beroende på vad som efterfrågas på marknaden.

Artikelbild

| "Man måste anpassa sig efter hur handeln ser ut", säger Chadi Topal på Coffert.

– Det ska bli en trendsida, säger han.

Kunderna kommer även fysiskt, efter förfrågan, kunna gå in i Motalabutiken för att se vissa varor de planerar att köpa på nätet.

Det talas inte sällan om centrumdöd och att kunderna sviker sin hemmaarena. Men Chadi tror att fler mindre butiker skulle kunna överleva om de följde utvecklingen genom att förstärka sin marknadsföring i sociala medier, eller, komplettera befintlig verksamhet med e-handel. Att synas utanför hemkommunen tror han också är viktigt.

– I slutändan är det Motalas näringsliv som gynnas och varför inte nå en bredare publik om man kan? Man måste anpassa sig efter hur handeln ser ut. Antingen lägger man sig ner och väntar på motgången, eller så gör man något åt det.

Artikelbild

| Chadi Topal, företagare i Motala.

Madeleine Arvidsson, delägare på Room99, tycker att det är en rolig satsning att lokala nätbutiker får en egen monter på Motala Expo.

– Det känns givet i år, säger hon.

Madeleine tror fortfarande att det kan finnas ett motstånd från lokala handlare, inte bara lokalt, när man ser den fysiska handeln försämras och e-handeln växa sig starkare. Men likt Chadi Topal tror hon att det är viktigt att följa med i utvecklingen.

– Världen förändras, likaså köpbeteendet och alla måste jobba fram nya sätt.

I dag värdesätter många kunder, enligt Madeleine, bekvämligheten att sitta hemma i soffan och göra sina beställningar. De slipper leta parkeringar eller stå i kö.

Samtidigt ser hon att e-handel även kan leda till fler arbetstillfällen och med rätt marknadsföring går det att nå utanför hemkommunen. Det i sin tur kan öka intresset för människor att vilja komma hit.

Madeleine Arvidssons råd till företagare som kanske vill starta en nätbutik men som ännu inte tagit steget är:

– Kör på. Det gäller att prova sig fram. Som företagare måste man testa nya saker.