Va-ledningarna under Östermalmsgatan är i dåligt skick och måste bytas. Det gäller hela sträckan från polishuset till Verkstadstorget, ett arbete som är så omfattande att det kommer att ta flera år innan man är helt färdig.
I maj påbörjas den första etappen som blir sträckan mellan Verkstadstorget och Charlottenborgsvägen. Vissa delsträckor här kommer man att behöva gräva så djupt att hela gatans bredd måste tas i anspråk vilket gör att hela Östermalmsgatan kommer att stängas av för genomfart.
Den första delen mellan Verkstadstorget och Västra Esplanaden görs under maj och juni. Här räknar man med att ett körfält kan vara öppet. Gående kan passera, men cyklister behöver leda förbi arbetet eller välja en annan väg. Nästa moment, korsningen Baldersstigen och Östermalmsgatan, sker efter semestern men då måste hela gatan liksom gång- och cykelvägen stängas.
Under hösten fortsätter arbetet på sträckan Balderstigen och Västra Esplanaden. Då är åter ett körfält öppet, liksom att gående kan passera men att cyklister behöver välja en annan väg eller leda sitt fordon. Sista delsträckan mellan Balderstigen och vidare till Charlottenborgsvägen måste såväl båda körbanor som gång- och cykelvägen stängas helt. Det sker under våren 2020.
När det gäller tung trafik rekommenderar kommunen starkt att man väljer andra vägar genom Motala.
Ungefär samtidigt som va-renoveringarna börjar inleds också arbetet med att ta fram en program för hur Östermalmsgatan ska se ut i framtiden. Liknande arbeten har gjorts på Storgatan och Drottningplan, men förändringarna kommer inte att bli lika stora på Östermalmsgatan.
– På Storgatan ville vi ju ha bort den tunga trafiken, men det är inte målet här, säger Jonny Hammer, tf chef för projektledningsenheten.
Ni inleder planeringsarbetet samtidigt som man redan börjar gräva. Finns det en risk att ni får gräva upp gatan två gånger?
– Nej, det ska inte bli något ogjort arbete eller att vi tappar tid. Efter va-arbetena behöver ändå det som de fyllt upp ligga ett tag och packas så det kommer att lösa sig tidsmässigt, säger Jonny Hammer.
Exakt när hela Östermalmsgatan är färdig är osäkert. Kommunen räknar dock med att arbetena kommer att pågå under tre år, men då med varierande intensitet.