Trafikverket arbetar för att bygga om riksväg 50 mellan Motala och Askersund. Men deras planer påverkar även andra. Vattenfall har en luftledning i området och när den nya vägdragningen blir verklighet riskerar den och ledninen att krocka. Just nu är Trafikverkets plan att vägbygget kan inledas under år 2023 och att det sedan tar tre år att genomföra.
– Därför måste vi bygga om ledningen och då kan vi lika gärna titta på en helt annan lösning, säger Oscar Björnson, projektledare på Vattenfall.
Det man nu utreder är förutsättningarna och kostnaderna för en markkabel längs Vättern. Det kommer delvis innebära att man också förlägger vissa sträckor i sjön, bland annat vid Västanvik. De frågorna prövas just nu av berörda kommuner och länsstyrelser.
– Vi har ett projekt där vi tittar och utreder hur man i så fall skulle bygga om ledningen, vad det innebär för kostnader och vilka tillstånd som krävs. När det är utrett kommer vi gå vidare till en beslutsprocess, säger Oscar Björnson.
Så det är inte beslutat att det ska bli en markkabel?
– Vi har andra kablar i dag, men det är också så att de är åldersstigna och vi skulle ändå behöva titta på att uppgradera dem. Dessutom vill vi som sagt ta ett helhetsgrepp på området. Därför går vi nu igenom tillstånd, kontaktar markägare och tittar på bygglov. Kostnadsfrågan är också någonting som vi tittar på, säger Oscar Björnson.
Men kan det bli så att det ändå blir en luftledning?
– Vår ambition är att byta ut den, men det kräver en del tillstånd och beslut, säger Oscar Björnson och fortsätter:
– Det är ju också så att en markkabel innebär en ökad trygghet och minskad risk för avbrott. Vi vill satsa på framtiden.
Är det här ett område som drabbats av mycket strömavbrott?
– Nej, inte generellt. Men luftledningar är ju en teknik som är påverkad av väder och vind. Vi räknar på att en tredjedel av de boende i Västanvik är fastboende och de vill ju ha en bättre leveranssäkerhet, säger Oscar Björnson.
När en ombyggnad skulle kunna ske är inte helt fastlagt. Men själva utredningsarbetet ska vara klart under våren 2020 och Oscar Björnson uppskattar att arbetet med markkabeln då skulle kunna genomföras under 2021.