Statens servicecenter tar över Arbetsförmedlingens kundtorgsverksamhet i hela landet nästa år. Med start den 2 december prövas först verksamheten på sex orter i landet, däribland Motala.
Servicekontoret kommer att finnas i samma lokaler som Arbetsförmedlingen i Motala, där Statens servicecenter redan i dag erbjuder vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Enligt Jens Nordin, kontorsområdeschef för Statens servicecenter, kom Motala med efter en utredning för att det behövdes servicekontor i olika storlek, med olika förutsättningar och utspridda i landet.
Han berättar vilka av Arbetsförmedlingens tjänster som servicekontoret kommer att utföra:
– Mycket e-tjänster såklart, mycket hjälp till självhjälp, och vi använder kundarbetsplatserna mycket. Vi informerar om rekryteringsträffar, vi lämnar ut blanketter och intyg. Sedan kommer vi även att hänvisa till telefoni och videomöten om vi inte klarar av att hjälpa till på plats.
Servicekontoret i Motala har utökat sin personal med anledning av testverksamheten, uppger Jens Nordin. Man är nu fem personer säger han.
Övertagandet av AF-tjänsterna innebär förändringar för Arbetsförmedlingen i Motala.
– För personalen innebär det att vi inte kommer att ha några arbetsförmedlare som vi har idag och som jobbar i kundtorget, säger Pernilla Sandell, enhetschef för Arbetsförmedlingen i södra Östergötland.
Det blir inga medarbetare som får gå och de medarbetare som har arbetat som arbetsförmedlare ute i kundtorget får andra arbetsuppgifter, uppger Sandell.
För de arbetssökande blir det inte så stor skillnad, enligt henne. De tjänster som Arbetsförmedlingen har erbjudit kommer att vara kvar men utföras av Statens servicecenter.
– Sedan så är ju kontoret i Motala kvar och de kunder som ska ha bokade besök kan fortfarande ha det i Motala.
Pernilla Sandell berättar dessutom att arbetssökande på Arbetsförmedlingen inte längre har handläggare.
– Vi jobbar inte på det sättet nu. I första hand ska våra kunder möta oss på webben eller via telefon, chatt eller videosamtal. Sedan finns ju det personliga, fysiska mötet kvar för de som vi ser har det behovet.
Enligt vad som uppges på Statens servicecenters webbsida är Motala den enda testorten i Östergötland. Där uppges också att Statens servicenters servicekontor i Sverige årligen har drygt 3 miljoner besökare.