1996 startade Rickard Eriksson världens första webb-baserade mötesplats, Stajl Plejs, som senare fick namnet Lunarstorm. Genom att registrera ett konto kunde man lägga upp bilder, skicka chatt-meddelanden och lägga ut texter på sin egen profilsida.

Sajten blev snabbt populär bland svenska ungdomar och hade periodvis över två miljoner besökare i månaden.
– Det var ett rent hobbyprojekt de första fyra åren. Då fanns det ingen tanke på att driva det som företag.

Efterhand utvecklades sajten och kom att drivas kommersiellt. På många sätt var Lunarstorm en pionjär med sina betalningsmodeller.
– Att rikta annonseringen var standard på Lunarstorm redan 2001, långt innan Facebook ens fanns, berättar Rickard Eriksson.

För nästan exakt ett år sedan flyttade han från sin födelseort Varberg för att slå sig ner i Karlsby utanför Motala.
I dag jobbar Rickard Eriksson med rådgivning inom allt som rör internet och digital marknadsföring.

Dessutom är han på gång med ett helt nytt projekt tillsammans med Motalabon Björn Orrenius som varit med och skapat sajten motala.se. Och precis som under tiden med Lunarstorm så hamnar ungdomarna i fokus.
– Det råder stor ungdomsarbetslöshet i dag. Samtidigt är de flesta yngre digitalt infödda och känner inte den rädsla för IT som vuxna gör. Många företagare åker på konferenser eller utbildningar inom digital marknadsföring, men är antingen rädda för utvecklingen eller har fullt upp med annat. Vi ställer oss frågan: Vad händer när allt centraliseras, digitaliseras och globaliseras? Och vad kommer hända med de lokala företagen om de inte digitaliseras?

– Vår plan är att starta en utbildning som gör arbetslösa ungdomar till digitala experter. Företagen behöver folk som kan ta tag i deras digitala business.

Hur framtiden kommer se ut i den digitala världen är dock svårt att sia om anser Rickard. Inte minst vad det gäller de sociala medierna.
– Det händer mycket spännande. Bland annat kommer det mycket sociala appar. Man ska inte räkna ut Facebook som gör ett bra jobb, men de kommer inte alltid att vara störst.

Är du inte själv sugen på att jobba vidare med sociala medier?
– Jag har lite idéer som ligger och bubblar, mest för husbehov. Vi får se vad det blir.