I veckan påbörjades etapp två av Motala kommuns arbete med vatten- och avloppsledningar på Östermalmsgatan. I sex veckor är sträckan mellan Charlottenborgsvägen och Västra Esplanaden avstängd.

Under tiden dirigeras busstrafiken om via en tillfällig öppning av Magasinsgatan.

Men skyltarna hjälper inte. Bilar och lastbilar åker där ändå.

Artikelbild

| Bilar kör på den tillfälliga bussgatan trots förbudsskyltar. "Jag kan inte kliva ut i gatan utan att nästan bli överkörd", säger Håkan Karlsson som bor intill.

Det upprör Håkan Karlsson, boende på Östermalmsgatan med trädgård och garageuppfart mot Magasinsgatan.

– Det kommer säkert 20-25 bilar i timmen. Det är inte acceptabelt, säger han.

Majoriteten av fordonen kör dessutom i hög hastighet.

– De kommer i 50-60 kilometer i timmen. Jag kan inte kliva ut i gatan utan att nästan bli överkörd.

Artikelbild

| Östermalmsgatan är avstängd och busstrafiken dirigeras om via en tillfällig öppning av Magasinsgatan.

Håkan Karlsson efterlyser väghinder för att få ordning på situationen, vilket han också har framfört till kommunen. Projektledare Henrik Elsehamn uppger att så kallade spårviddshinder har diskuterats men inte är en möjlig lösning.

– Det vore det bästa men utryckningsfordon som ambulans måste kunna använda den här vägen också. Dessutom kör Östgötatrafiken med sina mindre bussar, säger han.

Kommunen är medveten om problemet på den tillfälliga bussgatan och har därför bett polisen om hjälp. En patrull som kontrollerade trafiken i tisdags konstaterade senare i ett inlägg på Facebook att bussarna var i minoritet. "90 procent av de fordon som passerade oss var inte stora med passagerare utan framfördes av personer som inte orkade ta en omväg", skriver en polisman.

Henrik Elsehamn uppger att avstängningen har orsakat mer bekymmer än väntat. Höga hastigheter och stora mängder trafik har rapporterats från flera gator i området.

– Det är många små vägar som tillsammans ska svälja det flöde som i vanliga fall trafikerar Östermalmsgatan. Då får vi betydligt mer trafik på dessa gator som har mycket blandad trafik som till exempel cyklar och fotgängare, säger han.

Eftersom det saknas bra genomfartsvägar som kan ta hela trafikflödet går kommunen inte ut med någon omdirigering. I stället är det upp till varje bilist att planera alternativa färdvägar.

– Uppmaningen är att följa trafikreglerna och hålla hastigheten. Planera din resa så att du kan ta en annan väg utan att behöva stressa, säger Henrik Elsehamn.

På onsdagen kunde kommunens personal konstatera att trafiksituationen lugnat ned sig något men att det fortfarande kördes på bussgatan.

– Det är naturligtvis en inkörningsperiod men vi kan inte tänka att det löser sig om tre dagar eller en vecka. Vi måste agera på allt nu tills det har blivit ett normaltillstånd, säger Henrik Elsehamn.