Chefen: "Vi ligger inte bra till"

Att det är svårt för Ebba att komma fram är inte konstigt. Enheten medger själva att man har problem.

Foto: Anders Törnström

Motala2016-08-22 11:59

– Vi har tittat igenom statistiken i vårt system och vi ligger inte bra till, säger Håkan Samuelsson, verksamhetschef på psykiatri- och habiliteringsenheten.

Ungefär en tredjedel av samtalen kommer inte fram.

– Vi har 65-70 procents svarsfrekvens. Vi klarar ungefär den volymen av samtal. De andra möts av ett meddelande om att kön är fylld, säger han och tillägger att det under sommaren kan märkas extra mycket då man har en lägre bemanning.

Den frekvensen är ganska långt ifrån godkänt.

– Det är inte en bra tillgänglighet per telefon, det skapar irritation hos patienter. 95 procent, brukar regionen säga är en acceptabel nivå i besvarade samtal, säger han.

LÄS MER: Ebba får inte den hjälp hon behöver

Man får ungefär 900 samtal i månaden och besvarar ungefär 600, det inkluderar att en person kan ha ringt flera gånger. Han flaggar för att det kan bli så i höst att man omfördelar resurser till telefontider, så att fler kan komma fram.

– Vi har haft en del omsättning på personal med frånvaro och låg bemanning. Vi behöver se över det, säger Håkan Samuelsson.

Ebba blev som bekant också av med sin kontakt på psykiatrin. Utan att kunna kommentera det enskilda fallet, så säger Håkan Samuelsson att man ska ordna vård till den som behöver det baserat på evidens. Om man inte kan ge den vården, så ska man se till att kunna få fram den vården som behövs. Man bedömer också från fall till fall om det finns ett vårdbehov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!