"Ypperligt tillfälle att utbyta idéer"

Smedsby skola har nyligen fått besök av utländska lärare som varit nyfikna på deras framtagna friluftsprofil.

Foto: Oliver Beckman

Motala2018-05-23 17:00

Forskning visar att utomhuspedagogik kan ha flera positiva effekter på elevers inlärning. Smedsby skola satsar därför på att ha flera av sina lektioner i utomhusmiljö.

Studier gjorda på Linköpings universitet har visat att lektioner i naturen kan ge bättre skolresultat, ökad koncentration och friskare barn. Smedsby skola har lyssnat på forskningsuppgifterna och således valt att valt att flytta ut delar av sin verksamhet under bar himmel.

Motalaskolan har nyligen fått besök av utländska lärare som velat ta del av deras framtagna naturprofil.

– Det här är ett ypperligt tillfälle för oss att utbyta idéer med varandra, säger läraren Anna Cervin.

Gruppen leddes av Britta Brügge som har gedigen erfarenhet av utomhuspedagogik.

– Eleverna släpper loss mer när man får röra på sig, säger hon.

Lärarna som gästade skolan kom ifrån Tyskland, Spanien, Kroatien, Slovenien, Tjeckien och USA.

Samtliga deltagare var nöjda med visiten:

– Besöket har varit väldigt intressant. Mötena blir alltid roligare när man besöker mindre skolor, säger kroatiskan Nada Cakic Dinic.

– Eleverna pratar dessutom väldigt bra engelska på den här skolan, tillägger tysken Thomas Schneider.

Lia Karlering, Anna Wester, Ebba Almérus, Victoria Sunnefjord och Karl Persson – som går på mellanstadiet – tycker om skolans friluftsprofil:

– Ambitionen är att vi ska vara utomhus varje dag. Jag njuter av att gå ut – det är helt underbart, säger Victoria.

– Jag tycker att man ser saker på ett annat vis när man är utomhus, tillägger Lia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!