Motala kommun måste förbättra och höja kompetensen när det gäller upphandlingar. Det menar Kenneth Söderman (L), tjänstgörande ks-ordförande. Han talar utifrån sin erfarenhet som bland annat vd för Bostadsstiftelsen Platen och menar att kommunen måste bli bättre på att göra rätt beställningar när man gör ny- och ombyggnationer.
– Det är känt sedan tidigare att vi måste stärka upp och bli bättre i vår roll som beställare, säger han.
Kenneth Söderman menar därför att kommunen borde anställa någon form av teknisk projektledare som skulle kunna arbeta med upphandlingar och se till att de blir mer kostnadseffektiva.
– Det skulle behövas exempelvis nu när vi ska bygga den nya simhallen, säger han och fortsätter:
– Ett annat sådant exempel är Mariebergsskolan. Den skulle kunna ha blivit billigare om vi hade haft en sådan här tjänst.
Menar du att kommunen förlorat pengar på att inte ha den här tjänsten?
– Ja, de stora byggprojekten som görs skulle ha blivit effektivare och till en lägre kostnad om den varit på plats, säger Kenneth Söderman.
Hur stora summor talar vi om? Miljonbelopp?
– Ja, definitivt, säger han.
I dagsläget finns inget beslut om att anställa någon, men Kenneth Söderman vill gärna att man går vidare med frågan. Från oppositionens sida är man positiva.
– Vi ser det som positivt om man kan sänka kostnaderna så att vi kan lägga pengar på välfärden, säger oppositionsråd Elias Georges (S).