Det var i söndags som passagerarfärjan Marco Polo gick på grund söder om Karlshamn. Flera olika aktörer jobbar på platsen, bland annat Sjöräddningssällskapet (SSRS) som valde att kraftsamla.
Under söndagen larmades stationen Vadstena/Motala, som fick startorder om att skicka ner ett miljöräddningssläp. Sjöräddningssällskapet har 26 stycken så kallade MRS, miljöräddningssläp, runt om i Sverige med utrustning för att begränsa utsläpp till sjöss. Ett av dessa finns här.
– Vi har utrustning för att kunna förhindra fortsatt spridning. Kustbevakningen har båtar med speciella borstar för att kunna få upp oljan, säger Erik Molander, SSRS.
Efter larmet kördes lastbilen med släpet till Hörvik och var på plats efter ungefär 4,5–5 timmar.
– Det är ändå ganska snabbt, för det är en bra bit ner dit.
Han berättar att det är rätt många frivilliga sjöräddare som är på plats, med andra ord behöver inte de från Vadstena och Motala åka till olycksplatsen och hjälpa till ute till sjöss.
Nere i Hörvik finns nu fem miljöräddningssläp från: Vadstena-Motala, Kalmar, Ystad, Hörvik och Falsterbo. Just nu används tre stycken, de från Kalmar, Ystad och Hörvik. De andra är i beredskap.
Hur länge Motala och Vadstenas utrustning kommer att vara kvar i Blekinge återstår att se.
– Det kan ta lång tid innan vi får tillbaka den.
– Vi har viss miljöutrustning kvar fortfarande så det är inte så att vi står tomma. Vi har lite kvar själva om det skulle behövas på hemmaplan, säger Erik Molander.