Ångskutorna Eric Nordevall II och S/S Trafik anlände till Motala under den gångna helgen. Anledningen till deras besök är den årliga och notoriska besiktningen som gäller för passagerarfartyg. För S/S Trafiks del rör det sig om en så kallad bottenbesiktning, berättar skepparen William Samuelsson.
– Man kollar egentligen allt som ligger under vatten - från skrovets plåt till eventuella glapp i propellerhylsan.
Är Sveriges enda
Besiktningarna äger rum på onsdag och fram tills dess kommer besättningarna på Eric Nordevall II, som för övrigt är Sveriges enda hjulångare och en replika på den Eric Nordevall som sjönk i Vättern 1856, och S/S Trafik att ägna sig åt diverse underhållsarbeten.
– Städning och tvättning står på programmet. Och om vädret tillåter blir det även en del målningsjobb, berättar William.
Transportstyrelsens inspektioner av de båda ångfartygen beräknas vara färdiga på fredag.
S/S Trafik tjänstgör som charterbåt med turer till bland annat Gränna, Visingsö och Vadstena och är hemmahörande i Hjo.
Har ursprungsutseende
Båten, som är både K-märkt och T-märkt, byggdes år 1892 av Bergströms Varv i Stockholm och William Samuelsson berättar att den till stor del fortfarande är i sitt originalutförande.
– Pannan och ångmaskinen är desamma, de tuffar på än. Även salongen har sitt ursprungsutseende, renoveringarna har skett med mycket stor försiktighet.
Eric Nordevall II utgår från Forsvik och sjösattes första gången 2009. Turerna går på Göta Kanals vatten där passagerarna får ta del av såväl föregångarens levnadsöden som kanalens historia.