M-politikern om läget på parkeringen

Det är för tidigt att dra slutsatser om parkeringarna menar Caroline Unéus (M). "Nu är det bara spekulationer", säger hon.

Efter att parkeringen blev avgiftsbelagd är det få bilar på Platens Häst. (Bilden är tagen 4 september klockan 11.26).

Efter att parkeringen blev avgiftsbelagd är det få bilar på Platens Häst. (Bilden är tagen 4 september klockan 11.26).

Foto: Peter Calén

Motala2023-09-12 05:30

Beslutet om att ändra parkeringstaxorna i Motala togs av kommunfullmäktige i våras. De nya avgifterna införs löpande. Ett resultat är att bilister i princip flytt en av de största parkeringar i centrum.

Innan p-avgifterna infördes på Platens häst (stora parkeringen mellan järnvägen och Coop) var den väldigt välfylld men just nu är det väldigt lite bilar där. Vad tänker du om det?

– Det är väl att man införde parkeringstaxorna eller avgifterna efter hand. Hade man gjort allt samtidigt så tror jag att det kunnat sett annorlunda ut, säger Caroline Unéus, (M) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

– I och med att Platens häst kom in senare så sökte sig trafiken upp till Kanalparken och Akasian, säger hon, och förklarar att hon hört att det varit fullt där.

Hur det faktisk varit, vart bilarna tagit vägen och hur parkeringsmodellen har fungerat får en framtida utvärdering visa menar hon.

Nu är det få som parkerar på Platens häst, är det rimligt?

– Det är det som utvärderingen får visa, säger hon.


Som vi tidigare berättat dras kommunen med underskott. Inför att kommunfullmäktige skulle ta beslut om parkeringsavgifterna i våras förklarade Unéus att kommunen måste "hämta in" 54 miljoner och var tydlig med att p-avgifterna var del av det. 

Hur många bilar som måste stå på Platens häst för att de ska få in tillräckligt med pengar har hon inte information om, utan hänvisar till tjänstemännen.

Låt säga att ni inte får ökade intäkter i långa loppet, kan det bli så att ni behöver spara in någon annanstans? Om det inte är tillräckligt många som parkerar.

– Det här är en trafikstyrningsmodell också som är jätteviktig, som man glömmer bort att man kanske får fler att till exempel välja kollektivtrafik eller kanske ta cykeln eller också gå till sin arbetsplats.

Trots det, skulle det kunna bli så att ni behöver spara någon annanstans?

– I så fall blir det på gata park då som vi får spara på för det är där den här trafikstyrningsmodellen ligger. Det får vi se hur budgeten ser ut i framtiden.

Finns det en risk att folk inte kommer att parkera där parkeringsavgiften höjs?

– Det är det utvärderingen får visa sen. Vi har inga belägg för att kunna svara på det än.

När utvärderingen ska göras kan hon inte svara på.

– Den är jätteviktig. Och det är vårt uppdrag att göra det sen. Men det måste få rulla en tid för att få se om trafikstyrningsmodellen fungerade eller inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!