Ugglans personal har varit missnöjd från starten

Mats-Erik Nordin, facklig representant för Kommunal i Motala, säger att det förekommit diskussioner med missnöjd personal från Ugglans hemhjälp sedan avtal skrevs med kommunen 2014.

Mats-Erik Nordin.

Mats-Erik Nordin.

Foto: Hedvig Wissting/arkiv

Motala2016-04-08 10:30

– Det har pågått under en lång period och jag har pratat med en handfull medlemmar, säger Mats-Erik Nordin.

LÄS MER: Vd:n ska ha uppmanat brukare att "göra på sig."

Han berättar att de enskilda samtalen övervägande handlat om missnöje kring löner och arbetstider. De missförhållanden som nu presenterats gentemot både Ugglans kunder och personal är inget han tidigare ska ha uppmärksammat.

Han förklarar också att han, efter samtalen med medlemmarna, lämnade vidare ärendena till Kommunal i Norrköping som i sin tur har ansvaret att förhandla med arbetsgivaren. Om detta gjorts är oklart. Tidningen har sökt en ansvarig ombudsman utan resultat.

Men om förbundet tidigt fick in synpunkter på företaget, signalerades inte detta till Motala kommun?

– Jag törs inte svara på det. Jag har bara bevakat medlemmarnas intressen. I kontakten med mig pratades det inte om några missförhållanden, säger Mats-Erik Nordin.

Samtidigt säger han att personal på kommunen känner till kritiken som medlemmarna riktat mot Ugglan.

– Vi har påtalat att det är bekymmersamt för personalen. Det har skett i olika samverkansmöten när vi setts, senast i höstas.

LÄS MER: Företaget kritiseras i helga landet.

En kvinna berättar att hon ska ha jobbat 99 dagar i rad hos företaget. Hur ser du på det ur facklig synpunkt?

– Det är inte lagligt och inte vettigt.

Du ska även ha gett en medlem rådet att byta jobb, stämmer det?

– Det är möjligt att jag har gjort det. Då har det gått för långt, säger Mats-Erik Nordin och förklarar att fackets målsättning i första hand är att försöka hitta en lösning tillsammans med arbetsgivaren.

LÄS MER: Ugglans vd slår tillbaka

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om