Videon är inte längre tillgänglig
Motala
Hon upplever att den tidigare personalen kommit i kläm i samband med att ledningen kritiserats öppet. Av den anledningen vill hon ställa upp i tidningen och berätta om sina erfarenheter.
Clary har länge haft svåra problem med ryggen. Under hösten 2015 började hon att få hjälp av Ugglan en gång om dagen, som hon själv valde genom lagen om valfrihetssystem, LOV.
– Ugglan skulle stå för kontinuitet och jag hade inte den erfarenheten av tidigare vårdgivare, säger hon.
LÄS MER: Ugglan stämmer kommunen
I mars i år genomgick Clary en stor operation och hemhjälpen utökades till tre gånger om dagen. Även då fungerade allt bra med Ugglans personal.
– De har haft det kämpigt och jobbat mycket, vilket gör dem ännu mera beundransvärda. De var empatiska och låtsades att de hade tid fast de inte hade det, säger Clary.
Hon poängterar att hon under hela den här perioden har fått den hjälp hon behöver, inom ramen för den tid hon fått beviljad.
LÄS MER: Avtalet med Ugglan hävt
I fredags fick Clary beskedet att nuvarande avtal sägs upp. Eftersom hon nyligen flyttat från hus till lägenhet och kommunen inte lyckades nå henne via telefon, fick hon ett personligt besök av en handläggare. Hon fick då på stående fot besluta sig för ett nytt vårdalternativ. Det säger hon, var inte ett svårt val, men hon lider i dag med den personal som sedan i söndags står utan arbete.
– Deras möjligheter att få jobb kan reduceras av pajkastningen, säger Clary Dötlmeier.