Nya tider krÀver nya metoder. DÀrför kan Motala turistbyrÄ i hamnen komma att lÀggas ner. PÄ TillvÀxt Motala, som driver turistbyrÄn, sitter man och tittar pÄ hur man ska jobba med turisminformationen i framtiden. Man kommer att digitalisera verksamheten och dÄ behövs inte kontoret i hamnen, som har varit öppet Äret runt.
ââBesöksservicen ses över och i den ingĂ„r vĂ„r fysiska byrĂ„n. Exakt hur det ska se ut Ă€r inte klart, men vi kommer att ha en annan typ av upplĂ€gg. Vi följer mĂ€nniskornas beteende och har sett besöken har minskat, sĂ€ger Joakim Ljungqvist.
â Vi hĂ„ller oss ajour med tiden och det hĂ€r Ă€r nödvĂ€ndiga och bra initiativ.
Joakim Ljungqvist sÀger att servicen som sÄdan kommer att vara kvar Àven om turistbyrÄn inte kommer att vara det.
ââVi kommer att jobba tajtare med vĂ„ra företagare. Ambitionen Ă€r att göra detta till nĂ„got bĂ€ttre, fĂ„ ett smartare upplĂ€gg. Vi har tittat pĂ„ hur andra kommuner har gjort, till exempel Helsingborg och vi vill ligga i framkant.