VÀrldshÀlsoorganisationen (WHO) rÀknar med att 220 miljoner mÀnniskor med synfel bor i utvecklingslÀnder och att merparten av dem inte har rÄd att köpa egna glasögon. Detta Àr ett stort bekymmer, anser optikerkedjan Synoptik samt hjÀlporganisationerna "Optiker utan grÀnser" och "Vision for all" som vill försöka rÄda bot pÄ problemet. Den 25 mars i Är kommer de dÀrför att resa till Peru för att dela ut tusentals glasögon till personer som Àr i behov av detta.
Sigrid Kenell bor i Motala, men jobbar till vardags som butikschef för Synoptiks butik i Linköping. Hon Àr en av tolv optiker och assistenter som kommer att resa ivÀg pÄ denna bistÄndsresa.
â Vi kommer att vara dĂ€r i drygt tvĂ„ veckor och dĂ„ ska vi besöka tre orter i landet under den tiden. Det kommer att bli ett hĂ„rt jobb för vi ska dela ut mellan 3 500 till 4 000 glasögon, sĂ€ger Sigrid och fortsĂ€tter:
â DĂ€r kan vi ju fĂ„ trĂ€ffa mĂ€nniskor som knappt har mat för dagen. DĂ„ Ă€r det ju inte heller realistiskt att tro att de ska kunna köpa helt nya glasögon. SĂ„ vi vet ju att vi gör stor skillnad för mĂ„nga.
Under hela förra Äret samlades drygt 82 000 glasögon in via Synoptiks samtliga butiker i landet. Samtliga tvÀttade och sorterade efter styrka.
â Till Peru kommer vi att ha med oss 36 banankartonger som Ă€r helt knökfullamed glasögon, sĂ€ger Sigrid Kenell.
Detta blir Àven Sigrids första bistÄndsresa. Nervositeten börjar sÄ sakteliga göra sig pÄmind, menar hon.
â Det kĂ€nns lite pirrigt. Men Ă€ven spĂ€nnande. Vi fĂ„r se om jag fĂ„r blodad tand och vill göra detta fler gĂ„nger. Egentligen kostar det ju rĂ€tt sĂ„ lite i egen insats. Detta Ă€r trots allt en förhĂ„llandevis enkel grej att göra.
En annan anledning till att Sigrid valde att ansöka om att fÄ resa ivÀg pÄ denna resa var att hon, med egna ögon, ville se vart de insamlade brillorna tar vÀgen i praktiken.
â Det finns en nyfikenhet i att se vart allt det vi samlar in faktiskt tar vĂ€gen. DĂ„ kan man ocksĂ„ sĂ€ga till kunderna att man vet att de glasögon de lĂ€mnar in verkligen kommer till nytta och blir anvĂ€nda. Det blir konkret och verklighetsförankrat pĂ„ ett helt annat sĂ€tt, sĂ€ger hon.
â För butikens skull tror jag Ă€ven att det kan innebĂ€ra att man blir mer trovĂ€rdig. DĂ„ kan man ju förklara att man faktiskt vet att det vi samlar in gĂ„r till nĂ„gonting bra.