Fritidsbåten sjönk i slutet av förra veckan. Det var ett ganska komplicerat jobb med att få upp "Elenor" på land.
– Först jobbade vi med att få ur vattnet ur båten. Sedan fick vi försöka täta läckan. Det har tagit sin tid, säger Kristoffer Kenell.
Det rör sig om en stålbåt som låg på 1,40 meters djup.
Vad var anledningen till att den sjönk?
– Det var en slang som fått frostsprängning och då har båten sjunkit. Det är en ovanlig syn, men det händer ändå med jämna mellanrum.
Assistancekåren och Motala Maskinhantering fanns på plats för att få upp båten. Bärgningspersonalen fick jobba under hela helgen för att lösa problemet.
– Vi fick såga sönder isen för att kunna dra in båten med manuell kraft. Det var ett tufft uppdrag. Isen var nästan femton centimeter tjock, säger Kristoffer Kenell.
"Elenor" väger åtta ton och är tolv meter lång. Bärgarna fick använda sig av en lyftkran för att få upp båten.
– Mobilkranen fick komma hit och hämta upp den. Det hade inte gått annars, säger Kristoffer Kenell.
Hur ofta inträffar sådant här?
– Båtbärgningar är vanligare på sommaren än på vintern. Dock så varierar det något oerhört, säger Kristoffer Kenell och fortsätter:
– Det är inte alltid vi gör sådana här jobb. Vi gör bara jobb som vi känner att vi klarar av. Det här är dock en rätt rejäl klump.