Samtliga nÀmnder i kommunen har fÄtt i uppdrag att se var de skulle kunna spara och effektivisera. Totalt ska man hitta förslag pÄ tio procent av nÀmndens budget. Förslagen ska sedan redovisas och gÄs igenom gemensamt inom politiken innan beslut fattas om hur mycket respektive nÀmnd förvÀntas bidra med. Samtidigt har nÀmnderna ocksÄ fÄtt lista de ökade behov och kostnaders som de ser kommande Är.
För bildningsnÀmndens del Àr det dramatiska förslag som tjÀnstemÀnnen presenterat nÀr ÄtgÀrder pÄ totalt 20 miljoner kronor skulle tas fram. Det handlar bland annat om att inte ha skolor med fÀrre elever Àn 50 stycken vilket skulle kunna fÄ stora konsekvenser för kommunens mindre skolor. Redan i dag utreds ju verksamheten i GodegÄrd eftersom man har fÀrre Àn 40 elever som Àr dagens grÀns.
TjÀnstemÀnnen föreslÄr ocksÄ att klasserna frÄn mellanstadiet och uppÄt skulle kunna bli större, dÀr det Àr möjligt upp emot 30 elever per klass.
ââDet Ă€r inte sĂ€kert att det bara skulle vara av ondo. Har man större klasser frigörs ocksĂ„ resurser till exempelvis specialpedagoger, sĂ€ger bildningschef Johnny ThorĂ©n.
Andra förslag som tas upp Àr att 15-timmarsbarnen ska gÄ 8-11 alla dagar och inte lÀngre serveras lunch, att ta bort förskolans ambulerande arbetslag och att stÀnga konsthallen.
â De förslag som tas upp Ă€r kĂ€nnbara. Samtidigt Ă€r det hĂ€r som tagits upp de som Ă€r minst kĂ€nnbara sett till hela verksamheten, sĂ€ger nĂ€mndens ordförande Nicklas Rudberg (S) och trycker pĂ„ att det Ă€nnu Ă€r förslag som ska diskuteras vidare och att samtliga sannolikt inte kommer att ens utredas vidare.
Finns det nÄgra förslag som ni ser som genomförbara?
â Nja. Att göra om fordonsutbildningens sista Ă„r till lĂ€rlingsutbildning skulle kanske kunna gĂ„ om vi fĂ„r med oss branschen. Och att lĂ€gga ner de lokala idrottsgymnasierna Ă€r nĂ„got vi tittat pĂ„ utifrĂ„n tanken om likabehandling mellan föreningarna, sĂ€ger Nicklas Rudberg.
Samtidigt som nu förslag förs fram om besparingar har nÀmnden behov av utökningar pÄ omkring 45 miljoner kronor. Det handlar exempelvis om stÀrkt grundbemanning i förskolan, om fler specialpedagoger, om en ny fritidsgÄrd pÄ Ekön och ökade driftskostnader för den nya skolan pÄ VÀster liksom nya förskolor.
ââNu tar vi med oss allt det hĂ€r vidare i den politiska processen. Sedan kommer vi att fĂ„ ett krontal som vi ska uppfylla vad gĂ€ller effektiviseringar och dĂ„ fĂ„r vi se vad vi gĂ„r vidare med, sĂ€ger Nicklas Rudberg.