Region Östergötland tog beslut om att dra in ett antal busslinjer på landsbygden. De informerade kommunen om vad som var på gång, men många skolungdomar och deras familjer blev ändå tagna på sängen när det inför skolstarten visade sig att eleverna inte kunde komma till skolan. Regionen menade att det var kommunens ansvar och kommunen påpekade att de inte har ett ansvar för att ordna skolskjuts till gymnasieskolan eftersom det är en frivillig skolform.
Möte
Nu har dock Motala kommuns toppolitiker bjudit in regionens trafiknämnd för att diskutera problemen. Mötet ska ske i oktober.
– Vi köper en tjänst av Östgötatrafiken som innebär att de ska samordna de olika trafikslagen. Därför är vi egentligen öppna för att även arbetspendlare ska kunna åka med skolbussarna. Men det som är frågan är vem som ska ta kostnaderna eftersom det innebär att vi behöver större bussar, säger bildningsnämndens ordförande Nicklas Rudberg (S).
Att kommunen skulle finansiera skolbussar även för gymnasieelever är enligt tjänstemännen en ökad kostnad på sex till sju miljoner kronor. Och det är en politisk fråga menar man.
Går plus
Bildningsnämnden gör ett överskott på tre miljoner kronor. Hade ni kunnat använda de pengarna till skolskjutsar?
– Det är två helt olika frågor. Om vi ska ordna skolskjuts till alla elever innebär det att vi behöver använda större bussar och det ökar kostnaden. Vi har en väldigt slimmad verksamhet i dag och det finns ingen luft i systemet längre, säger Nicklas Rudberg.