– Det är stor turbulens och mycket osäkert i skolan, säger Anki Östensson, lärare på Vätternskolan.
Skolans lokaler har dömts ut och den nya Vätternskolan väntas vara klar först 2027. Under det gångna året har skolans årskurs 4-6 därför hållit till i Zederslundsskolans lokaler, men lösningen har hela tiden benämnts som ettårig. Var eleverna ska inrymmas till hösten står ännu inte klart.
– Jag har förståelse för att det är ovisst, säger bildningschef Anders Pantzar.
Enligt den initiala informationen skulle frågan om skolans årskurs 4–6 tas upp i bildningsnämnden i januari. Nu har förvaltningen i stället beslutat att involvera föräldrar och personal under ett möte, som äger rum under onsdagseftermiddagen.
– Vi kommer att presentera vilka olika alternativ som kan finnas för att möjliggöra en delaktighet. Det är ju inte så lätt det här, konstaterar Anders Pantzar och lyfter att skolvalet kommer att spela in.
Efter skolvalet, i februari, kommer förvaltningen därför att bjuda in till ytterligare ett föräldramöte. Då ska också bildningsnämnden informeras, för att därefter kunna fatta beslut i mars.
– Därför vill jag inte säga något innan vi har pratat med föräldrarna. Föräldrarna ska ha förstahandsinformationen och det får de på onsdag, säger Anders Pantzar.
Läraren Anki Östensson menar att det är framförhållningen och tidsbilden som är det värsta i nuläget. Hon känner en rädsla för att klasserna och kollegorna ska splittras, för att det inte finns plats för hela mellanstadiet på en och samma skola. Norra skolan, som initialt bedömdes vara det bästa alternativet, kan vara för trång.
– Nu låter jag jättenegativ, men det visste vi nog redan innan. Sedan finns det inget alternativ och då har man flyttat fram det hela. Det känns inte så bra att göra så här med föräldrar och elever, och inte med oss personal heller, att vi inte vet.
Hur ser du på att inte veta vilken skola som du ska gå till i höst, för att undervisa dina elever?
– Jag fyller 66 år till hösten så jag kan ju gå i pension och sluta jobba när jag vill, så jag är för egen del inte jätteorolig. Lite kanske, men mest för de andra som inte heller vet.
Anders Pantzar menar att han inte har några synpunkter på upplevelsen om att framförhållningen har varit dålig.
– Man får tycka vad man vill och jag förstår att man kan tycka så, men vi kan ju inte jobba på något annorlunda sätt. Vi har ju jobbat med en lokalomställning över huvud taget, en ganska stor lokalomställning, och då är Vätternskolan en pusselbit i det, säger han.
Vätternskolan är också den pusselbit som inte har löst sig ännu, konstaterar Anders Pantzar. Han lyfter dock att nybyggnationen av Vätternskolan är "en jättesatsning på Ekön".
– Sedan är det svårigheter fram till dess, men det måste vi se till att lösa så bra som möjligt naturligtvis.
Finns det någon risk för att årskurs 4–6 på Vätternskolan ska splittras?
– Jag vill inte uttala mig om detta. Jag har inga kommentarer i den frågan, säger Anders Pantzar och tillägger:
– För vi vill presentera förslaget och vilka olika alternativ som finns för föräldrarna.
Ser du någon risk för att elevernas trygghet och stabilitet ska hotas av ytterligare en flytt?
– Det är sådant man får titta på i en riskbedömning. Man får titta på alla risker och se vad vi kan göra i sådana fall. Det är ju ingen som vill att man ska hålla på och flytta en massa gånger, men nu är vi i ett läge som ser ut som det gör.
Läraren Anki Östensson lyfter att hon gärna hade sett att Vätternskolans årskurs 4–6 får vara kvar på Zederslundsskolan fram till 2027, då den nya Vätternskolan väntas stå färdig.
– Eleverna har ändå funnit sig väldigt bra till rätta och det fungerar bra. Det känns jättejobbigt att riva upp och flytta alla en gång till.
En sådan lösning är dock inget alternativ, enligt Anders Pantzar, eftersom beslutet om att flytta Södra skolans högstadium till Zederslundsskolan redan är fattat. Redan i fjol visste man dessutom att lösningen på Zederslundsskolan bara skulle vara ettårig, konstaterar han.
– Sedan får man ju leta och titta på andra alternativ. Vi får ha mötet och sen så får vi se vart det landar sen efter det, fastslår han.