Så ska de hylla lokala handlare

Är du en person som föredrar att strosa i butiker framför att shoppa på internet? Då kanske du är Motalas bästa hemmashoppare.

Chadi Topal är en av initiativtagarna till tävlingen. Här tillsammans med Clara Folkesson och Elsa Danielsson.

Chadi Topal är en av initiativtagarna till tävlingen. Här tillsammans med Clara Folkesson och Elsa Danielsson.

Foto: Jennifer Berg Eidebo

Motala2018-12-18 20:00

I en tid när allt fler väljer att handla på internet har tillväxt Motala startat en kampanj för att locka besökare till de fysiska, lokala butikerna. Målet: en levande stad.

– Vi vill sprida att det inte är miljövänligt att åka långt för att handla, och vi ska börja smått till jul, säger Chadi Topal, initiativtagare till kampanjen och butiksägare i Motala.

En del av kampanjen är tävlingen "Motalas bästa hemmashoppare i jul". Det är Tillväxt Motala som är arrangör för tävlingen där första pris är ett presentkort på 2 000 kronor.

– Vi vill tacka alla som ger handeln till oss först, hylla våra lokala handlare.

Tävlingen går till så att shoppare i Bråstorp och Motala centrum kan samla kuponger som de får när de handlar i vissa butiker i kommunen, allt från matbutiker till klädaffärer. Dessa kuponger ska sedan samlas i ett kuvert och lämnas in 20 december, och flest kuponger vinner.

– Vi vill att man ska värna om centrum och Motala kommun.

Men kampanjen tar inte slut efter 20 december.

– Det här är bara en början, det kommer att hända fler aktiviteter nästa år, säger Chadi Topal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!