Motalabron kan vara betald mycket tidigare

Motalabron invigdes den 9 oktober 2013 och den skulle vara betald till 2055. Men nu ser prognosen ut som att det blir betydligt tidigare.

Motalabron kan, faktiskt, vara betald många år tidigare än man först hade beräknat.

Motalabron kan, faktiskt, vara betald många år tidigare än man först hade beräknat.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2023-10-07 05:30

Fem kronor per personbil, elva kronor per tung lastbil. Inte mycket pengar kan man tycka men när det gäller Motalabron blir talesättet ”många bäckar små” en form av sanning.

Diskussionerna om bro över Motalaviken pågick i över 70 år. Men i oktober 2013 stod den klar och de första bilarna kunde rulla över. En bro som, när den invigdes för tio år sedan, skulle finansieras med broavgifter. Men det ursprungliga förlaget om avgifterna, med månadstak bland annat, stred mot EU-regler och fick omförhandlas. Därför dröjde det till februari 2015 innan en överfart började kosta pengar.

Dröjsmålet kompenserades och lånet, som från början var 670 miljoner kronor, sänktes med 200 miljoner.

Hur mycket pengar har kommit in hittills?

– Cirka 259 miljoner, till och med augusti i år, säger Jonas Bergström, nationell planerare på Trafikverket.

En stor summa kan tyckas men intäkterna är inte bara till för att betala av lånet. Mellan 2014 och 2022 har Trafikverket och Transportstyrelsen haft cirka 34 miljoner i kostnader för drift och administration av betalsystemet. Räntekostnaden på lånet är cirka 68 miljoner. Enligt Bergström var räntenivåerna låga när bron byggdes och fler år framåt. Men de senaste två åren har de stigit.

– Detta påverkar dock inte den beräknade återbetalningstiden nämnvärt, eftersom vår kalkyl bygger på högre räntenivå än de historiska låga räntenivåerna som varit, säger han och tillägger att de högre nivåerna som gäller nu kommer innebära lägre amorteringstakt än vad som varit.

Men till och med 2022 har cirka 140 miljoner betalas av på lånet och cirka 340 miljoner återstår. Men trots högre ränta har prognosen för slutbetalning förändrats mot vad som sades för bara ett par år sedan. Då räknade man med en färdigbetald och avgiftsfri bro till år 2050, fem år snabbare än ursprungsbeskedet. Nu ger Trafikverket ett nytt besked.

– Lånet beräknas vara återbetalt år 2041, säger Jonas Bergström men tillägger att det är en beräkning som bygger på ett antal antagande, som trafikflöden, trafikutveckling och utveckling av framtida kostnader och räntenivåer.

Bron har inneburit en smidigare väg för många. Varje månad passerar i snitt cirka 280 000 fordon, varav cirka 260 000 är avgiftspliktiga. Jonas Bergström säger att det är fortsatt höga nivåer av trafik på bron men att det samtidigt följer den trafikprognos som Trafikverket har i dagsläget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!