Kenneth bor i Charlottenborg och går ofta en hundpromenad och korsar då övergångsstället Charlottenborgsvägen/Djurgårdsvägen.
– Det var väldigt nära. Hade jag släppt hunden framför mig hade hon blivit påkörd.
Det var förra sommaren som incidenten inträffade. Kenneth har tyckt sig märka att trafiken ökade när man byggde om Brinkebacken, arbeten som slutfördes våren 2017.
– Jag har även sett en flicka som höll på att bli påkörd. Det här har jag sett bara när jag är ute och går. Hon skrek och det var bara högst en decimeter ifrån att hon blev påkörd. Ändå gick hon på övergångsstället. När jag höll på att bli påkörd försökte jag stoppa bilisten men det var nog tur att han inte stannade. Både för honom och mig. Jag blev ju vansinnig. Han kom också så fort så han kunde inte stanna.
Vid det aktuella övergångsstället är hastigheten 50 km/h. Kenneth Blomquist säger sig ha talat med kommunen om att sätta upp en trafiksignal då det är många elever som korsar vägen på sin väg till Charlottenborgsskolan och även att man skulle måla markeringarna i vägbanan så övergångsstället skulle synas tydligare.
– Mitt i stan så stannar folk vid övergångsställen, det har gått in i huvudet på folk. Men här stannar dom minsann inte.
Hur fort menar du att man kör här?
– Det går upp till 200 km/h. Så pass är det. De flesta håller väl 80 - 90 km/h. Så fort det blir mörkt och det är det ju större delen av året, då blir det farligt.
Har du framfört det här till polisen?
– Ja det har jag men de har inga resurser. Det är ju inget att säga om. För det finns inga resurser. De har haft fartkontroller här tidigare, men inte i år. Men de står ju bara här i tio minuter. Här borde sitta en fartkamera. En från vardera hållet. Då vore det klart. För bilisterna respekterar inte hastighetsbegränsningarna. Det är ingen åldersgrupp som sticker ut och är sämre än den andra.
– Vi får mängder med tips om fortkörningar och vi har väl fått från just den här sträckan också. Vi försöker ta lite stickprov men nu mot sommaren här så hinner vi inte med alla platser, säger Thomas Cassel från polisen och fortsätter:
– På de här 40 och 50-sträckorna så får vi ju en del när vi står där med hastighetskontroller, det är bara att konstatera. Men vi har varit på den här sträckan och mätt både med laser och pilot som vi har i bilen. Vi har varit där men kanske inte på den sista tiden.