Rv50 - populär men farlig cykelväg

En populär cykelväg men en livsfarlig passage eftersom vägren saknas. Nu höjs röster för att få riksvägen mot Nykyrka breddad.

Skrev till Trafikverket. Ivan Johansson var med om en incident på RV50 och hoppas på att Trafikverket ska bredda så att både cyklister och bilister får plats.

Skrev till Trafikverket. Ivan Johansson var med om en incident på RV50 och hoppas på att Trafikverket ska bredda så att både cyklister och bilister får plats.

Foto: Jens Bollius

Motala2015-10-26 17:17

Ivan Johansson har reagerat över att det inte finns plats för både cyklister och bilister på riksväg 50 mot Nykyrka.

– Cykel och lastbil kan inte åka där samtidigt helt enkelt för att det inte finns någon riktig vägren.

Den tillstymmelse till vägren som ändå finns på riksvägen är smal.

– En lastbil har väl cirka 1-1½ meter till godo och så nära en lastbil vill man inte ligga. Och den vägrenen försvinner efter korsningen.

Ivan, som ofta är ute och motionscyklar, blev riktigt rädd för ett tag sen när han var ute på den aktuella sträckan.

– Jag var med om en incident för ett tag sedan. Jag började cykla från korsningen, tittar bakåt och ser att en lastbil kommer i cirka 90 knyck. Jag hann stanna, men om jag hade åkt vidare där hade det smällt för det finns ingenstans att ta vägen. Vägen behöver breddas, säger han.

Ett par veckor efter händelsen åkte Ivan Johansson tillbaka till korsingen och tog bilder. Därefter skulle berörda myndigheter kontaktas och första samtalet gick till kommunen men eftersom detta inte ligger på deras bord hänvisades han vidare till Trafikverket. Han har fått till svar att ärendet är mottaget och nu hoppas han att något ska göras och det skyndsamt.

– Det är väldigt populärt att cykla där, det är ju den gamla Tjejvätternsträckan. De flesta cyklister jag har pratat med håller med om att detta är en farlig passage och många tar en omväg, säger Ivan och är rädd för sin egen och andra cyklisters hälsa.

– Det är inte en fråga om det händer en olycka där utan när, säger Ivan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!