De båda skolrektorerna Daniel Rask på Charlottenborgsskolan och Kent Landoff på Zederslundsskolan anser att det är oerhört viktigt för dagens grundskoleelever att få djupodlade kunskaper i just källkritik. Men att källkritik skulle bli ett eget ämne på grundskolorna, som det föreslås i den debattartikel som fyra publishers från lokalpressen skrivit under, finner de inte som en nödvändighet.
– Nej, på vår skola fungerar det redan bra. Vi diskuterar källkritik med våra elever och integrerar det i våra redan befintliga ämnen på ett bra sätt, säger Kent Landoff.
Däremot instämmer Landoff i åsikten att det aldrig har varit så viktigt som nu att lära ut källkritikens grunder till landets skolelever.
– Det håller jag definitivt med om. Om det inte finns en tillräcklig grund i den här frågan hos många elever så är det ju allvarligt. Men om det inte fungerar så får man arbeta för att öva upp kunskapen hos eleverna.
– Så jag skulle inte motsätta mig om källkritik skulle bli ett eget ämne. Men på vår skola fungerar det som sagt redan bra, säger Landoff.
Daniel Rask anser att Charlottenborgsskolan redan inkluderar undervisning i källkritik i skolämnen som svenska och samhällskunskap.
– Källkritik har alltid ingått i vår läroplan. Dessutom har lärarna och de som jobbar på biblioteket hos oss stor kompetens i ämnet.
– Vi vill ge kunskap om källkritik i våra redan befintliga ämnen. Det fungerar bra för vår del, säger Rask.
Läs mer: Gör källkritik till eget ämne