Råden: Så gör du om du hamnar i sjönöd-och undviker det

Antalet insatser för Sjöräddningssällskapet Vadstena–Motala fördubblades mellan 2019 och 2020. En anledning till detta tros vara ökningen av semester på hemmaplan.

Sjöräddningssällskapet Vadstena/Motala gjorde i fjol 139 insatser i anslutning till Vättern.

Sjöräddningssällskapet Vadstena/Motala gjorde i fjol 139 insatser i anslutning till Vättern.

Foto: Rita Furbring

Motala2021-08-21 12:00

Erik Molander, frivillig sjöräddare, säger att fjolåret var ett rekordår vad gäller antalet larm.

– Jag tror att folk var kvar i Sverige och en del köpte båt, som inte haft det innan. Det var mycket folk på sjön och öarna i norra Vättern, säger han.

Sjöräddningssällskapets arbetsområde, där Molander ingår, har sina uppdrag i Motala, Vadstena, Ödeshög, Askersund samt delar av Hjo. I fjol kunde de summera totalt 139 insatser mot 71, året innan. 

Bland de vanligaste uppdragen återfinns motorhaverier, på grund av handhavandefel, eller tekniska problem. Det, säger Molander, i sig inte behöver innebära någon fara, däremot är Vättern en lurig sjö som snabbt kan blåsa upp. Ett råd är därför att vara väl förberedd.

Han nämner som exempel båtar som legat i Motala hamn vid vackert väder. Vägen ut från området kan vara väldigt stillsam, däremot förändras ofta sjön snabbt redan efter Råssnäsudden.

Att vara förberedd, så långt det går, är något han råder till.

– Titta på väderprognosen i förväg och berätta för någon vart du ska och när du planerar att åka hem, säger han.

Förutom att hjälpa nödställda vid mororhaverier hanterar den lokala räddningsstationen även grillbränder ute på öar, eller bränder efter blixtnedslag, i samarbete med räddningstjänsten. Det finns även ett avtal med Region Östergötland där sjöräddarna har rätt att ge syrgas till båtresenärer om ett akut sjukdomstillstånd inträffar. Även hjärtstartare finns inom verksamheten.

Andra uppdrag, främst sommartid, är badrelaterade olyckor som inträffar längs stränderna.

– Det är ofta barn som försvinner, säger Molander.

Om man sitter i en båt och hamnar i sjönöd, vad gör man då?

– Ha möjlighet att larma så att man kan få hjälp, eller hjälpa någon annan nödställd genom att ringa 112. Ha gärna en vattentät telefon. Det är också bra att kunna ha nödraketer med ombord och handbloss. Då syns man och kan markera för andra att man behöver hjälp.

Med hjälp av en VHF-radio, framhåller han, går det även att kommunicera såväl med andra båtar som med olika räddningsinstanser. Har man laddat ner SOS-appen går det även att se båtens position, säger Molander.

Ytterligare något som han tycker att varje båtägare bör ha ombord är ett ankare. Det har inte alla.

– Det är bra om man driver. Det är en billig material- och livförsäkring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!