Vägar som inte sköts av kommuner eller staten kallas enskilda och underhålls istället av markägaren själv eller en vägsamfällighet där boende längs vägen hjälps åt att sköta den. För detta kan man få bidrag från Trafikverket, men många kommuner väljer också frivilligt att ge bidrag.
Motala är en av dessa kommuner och här får de 161 samfällighetsföreningarna dela på en halv miljon kronor om året. Men när samhällsbyggnadsnämnden måste spara över fem miljoner kronor nästa år föreslog tjänstemännen att det frivilliga bidraget skulle tas bort. Men ytterst är beslutet politikernas.
– Vi gick emot tjänstemännens förslag. Vi tycker att det är viktigt att stödet fortsätter, säger ordförande Caroline Unéus (M).
– Det har ett starkt symbolvärde. Alla vägar som alla har tillgång till måste kommunen vara med att bidra till att sköta, inte bara staten. Det kan låta långsökt, men risken är att man istället gör privata vägar av det, tillägger andre vice ordförande Martin Grändås (S).
Beslutet innebär dock att nämnden måste spara på något annat. Totalt ska 5,8 miljoner kronor hämtas in.
Vad ska ni spara in på istället?
– Vi har mycket andra projekt på gång som vi får titta på. Vi går igenom det som inte är lagstadgat för oss att sköta. Men vi har inte fått någon lista att ta ställning till än, så jag kan inte svara på det, säger Caroline Unéus.