Politikern om parkeringarna i Varamon

Att det kostar 90 kronor att parkera under dagtid på flera av parkeringarna i Varamon har väckt en del uppmärksamhet.

Martin Grändås (S), 2:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Martin Grändås (S), 2:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Foto: Agnes Ganestål

Motala2023-07-26 16:29

Som vi tidigare har berättat kostar det den här sommaren 90 kronor att parkera på Lindgårdens Parkering, Vildmarkens parkering och parkeringen vid tennisplanerna, mellan 8-16, oavsett hur kort tid du står.  

Främsta skälet till den nya taxan är att man vill minska söktrafiken menar Martin Grändås (S), 2:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Motala kommun. Förhoppningen är att det dagtid bara ska komma bilar som tänker stå parkerade en heldag. 

Om det fördes samtal om hur en ändrad taxa skulle kunna påverka verksamheterna i Varamon, innan beslutet togs, vet han inte.   

– Den diskussionen hade man nog innan jag kom med i samhällsbyggnadsnämnden.   

Han tänker att de troligen resonerat som i andra liknande lägen, att det finns andra möjligheter att parkera nära verksamheterna och att det är avstånd som de flesta klarar av att gå.    

Detta är som sagt det första året med den nya taxan, hur det blir till nästa år återstår att se. Kommunen ska utvärdera, menar Grändås.   

– De reaktioner man har fått är att det vart lite dålig information kring det här. Folk har åkt ner och ställt sig några timmar och sen inte tänkt på att det blir den här högre summan.   

Efter att kommunen fick reda på detta kompletterades de ordinarie skyltarna med tillfälliga förtydligande lappar om den nya taxan. Det har dock inte kommit in några officiella klagomål till kommunen, vad han har hört.   

Huruvida det ska göras något mer förtydligande eller ej kan han inte svara på.  

– Det är väl en sådan grej man får utvärdera med efter den här sommaren. Det gör vi politiker tillsammans med tjänstepersonerna när man ser hur sommaren har varit.   

Hur ska kommunen få ut den här informationen? Vad det kostar och var, och så vidare.  

– Vi har diskuterat det här tidigare också och det är en svår nöt att knäcka. Gör man det digitalt kan man alltid gå ut med information, men alla har inte tillgång till den digitala informationen, säger Martin Grändås och fortsätter:  

– Skyltar är ett sätt, även om det blir mycket skyltning. Det är det vi får utvärdera längre fram, var är en balans med skyltar, information, var ska de sitta – för de behöver sitta innan besökarna kommer ner längst ner. Det är en svår balansgång vi får titta på efteråt.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!