Just nu pågår Visit Östergötlands senaste reklamkampanj i Stockholm och i Göteborg. Affischerna som ska få storstadsborna att besöka vårt län kan ses bland annat i huvudstadens tunnelbana och på spårvagnar på västkusten under den här och nästa vecka.
Bilderna visar inte länets kända sevärdheter utan saker som egentligen kan ses överallt i vårt land.
– Rolig kampanj och väldigt kul att få vara ett av ansiktena utåt för vårt härliga landskap, säger Tom Andersson, slottsfogde på Vadstena slott, som representeras av ett "spännande" hål i marken medan Motala Motormuseum säljs in med en "jättecool" sten i närheten.
Enligt reklammakarna bygger idén på "igenkänningen kring vuxnas förväntningar vs barns fantasi, och även om den fokuserar på banala ting som hål i marken och coola pinnar är förstås grundsyftet att på ett avslappnat och roligt sätt kunna påminna om de attraktioner regionen faktiskt har att erbjuda", skriver Visit Östergötland i ett pressmeddelande.
– Det är alltid roligt att kunna släppa ifrån sig något man känner har potential att sticka ut lite. Här lutar vi oss mot tryggheten i att de flesta kan relatera till barns bottenlösa fantasi och lekfullhet, som ju är något av det vackraste som finns. Då gör det inte så mycket att motivet är en grådassig vattenpöl, säger Hanna Nord, strateg besöksnäring på Region Östergötland, som ansvarar för varumärket Visit Östergötland.