Pensionärsföreningen brukar arrangera bridgekvällar på Mossen – varje vecka. I samband med ombyggnationen har dock mängder av parkeringsplatser försvunnit från området, vilket har försvårat omständigheterna för många av SPF:s medlemmar.
– Många av deltagarna är bilburna och då uppstår problem kring var man ska parkera någonstans, säger Kenneth Nilsson, trafikansvarig för SPF Seniorerna Baltzar.
Hur har ni löst situationen?– Många har valt att parkera på Kaptensgatans västra sida. Nyligen har dock flera personer fått böter när man ställt sig där. Skyltningen på platsen kan nog uppfattas som vilseledande för många, säger Kenneth Nilsson.
SPF Seniorerna Baltzar vill att nya skyltar ska sättas upp i korsningen Prinsgatan-Kaptensgatan. Varför? Jo, för att undvika missförstånd bland bilister som tänkt parkera där, menar Kenneth Nilsson.
– När man gör sådana här förändringar så vill vi att det ska finnas schyssta alternativ. Just nu är det väldigt lätt att göra fel, säger han.
Jonny Hammer, enhetschef för planeringsenheten, säger följande kring ombyggnationsprocessen:
– För att kunna genomföra anläggningen av den nya detaljplanen så behövdes parkeringen längs med Prinsgatan tas i anspråk.
Hur många parkeringsplatser har försvunnit från platsen?– Cirka 70 parkeringsplatser fanns på parkeringen längs med Prinsgatan från början. Men nu har vi anlagt en ny parkering med cirka 45 stycken parkeringsplatser i anknytning till förskolan och Mossenplanen, säger Jonny Hammer.
– Den nya detaljplanen möjliggör dessutom utbyggnad av nya parkeringsplatser inom fastigheten Brandmannen 15 – vilket ger ett sammanlagt utfall av fler parkeringsplatser än tidigare, tillägger han.
Vad är det egentligen som gäller i korsningen Prinsgatan-Kaptensgatan?– Inom tio meter från korsning råder det alltid förbud mot att stanna eller parkera. Parkeringsförbud i korsningar skyltas aldrig upp då det är en generell bestämmelse för hela Sverige. Det skulle helt enkelt bli för många skyltar och viktiga lokala bestämmelser riskerar därför att försvinna i mängden, säger Jonny Hammer och fortsätter:
– Korsningen har tidigare räknats som två på varandra följande T-korsningar. Efter ombyggnadens färdigställande kommer det istället att vara en vanlig fyrvägskorsning.