Parkeringsappens nya villkor: Extraavgift drabbar Motalabor

Har du fått en extra avgift på fem kronor i parkeringsavgift när du betalat med parkeringsappen ePARK? Då är du en av de som har missat att företaget uppdaterat sina användarvillkor.

Den första februari ändrade ePARK sin användarvillkor. Vilket medför att användare av deras parkeringsapp nu måste verifiera sig med bank-id för att slippa få en tilläggsavgift på fem kronor varje gång de parkerar.

Den första februari ändrade ePARK sin användarvillkor. Vilket medför att användare av deras parkeringsapp nu måste verifiera sig med bank-id för att slippa få en tilläggsavgift på fem kronor varje gång de parkerar.

Foto: Sofia Axelsson

Motala2025-02-17 17:00

Den första februari uppdaterade ePARK sina användarvillkor. I de nya villkoren ingår att användare måste verifiera sig med bank-id. Om man inte gör det omvandlas ens konto till ett oregistrerat konto. Vilket medför att en extra avgift tas ut varje gång man parkerar. 

Men den informationen verkar inte ha nått ut till alla användare av företagets parkeringsapp i Motala. 

"Jag kom och parkerade och när jag öppnade appen för att bestämma tid, så fick jag se att det tillkommer en avgift på fem kronor. Det stod med väldigt liten stil, så man knappt lade märke till det. Har inte lyckats hitta nån information om detta och när det infördes", skriver en läsare i ett mejl till redaktionen.  

Motalabor har även hört av sig till Motala kommun och undrat varför det plötsligt kostar mer att parkera i Motala. 

– Men det enda jag har att gå på är att de (ePARK, reds anmärkning) säger att de har skickat ut pushnotiser med information till mobilanvändare i appen, säger Daniel Persson, trafikingenjör på Motala kommun.

Men den notisen verkar inte ha nått alla som använder ePARKs app. Bland det tiotal som är i tjänst på redaktionen så är det bara en som har sett den. 

– Det är oturligt om det är så. Jag har själv spärrat pushnotiser på min telefon så jag har heller inte fått det, säger Daniel Persson. 

De som tidigare har registrerat ett konto har fått uppge sin mejl-adress och Persson håller med om att det hade varit bra om ePARK också hade mejlat ut informationen till sina kunder. 

– Det är en befogad fråga att ställa dem så jag tänker själv ställa den och se om jag får ett svar på det. 

Vad gör kommunen för att sprida den här informationen?

– Jag tror att det varit ute på Facebook och nu ligger det också på Motala kommuns hemsida. I övrigt så är det svårt, hur vi än gör så når vi inte alla. Så det är webben och Facebook som är det primära, säger Persson. 

Det som man som användare ska göra för att slippa tilläggsavgifter är att gå in i appen och därefter i menyn, uppe till vänster, välja verifiera konto och därefter verifiera sig med bank-id. Notera att man kan behöva uppdatera appen för att fliken för att verifiera ska dyka upp.

– Så det är hyfsat lättlöst för en gångs skull, säger Daniel Persson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!