Framförallt har kritik framförts rörande övergångsstället från Medevitullen till området mot biografen. Synpunkter har framförts att gångtrafikanter känner sig otrygga och bilister har klagat över köbildning såväl in mot och inuti rondellen.
– Det är normalt att man placerar övergångsställen vid in- och utfarter på rondeller, säger Jan Sundström, verksamhetschef vid Gata och park på Motala kommun och fortsätter:
– Det är just för att hastigheten är låg när du ska in eller ut ur en rondell.
Trafiksäkerheten anges alltså som den första anledningen till övergångsställets placering.
– Den andra orsaken är att vi har Medevitullen där det är, det ligger där det ligger så att säga. Vi vet att människor kommer att röra sig därifrån över gatan och upp mot bion och torgytorna. Skulle man inte placerat övergångsstället där skulle människor gått där ändå och då har man ju ingen säkerhet för det gående, säger han.
Vägområdet i sig utgjorde en begränsning.
– Vi hade det utrymme som fanns att hålla oss i. Det finns inte obegränsade möjligheter att hitta lösningar.
Han ser att det här ändå är en bättre lösning än den tidigare med trafikljus för bilister och en mörk tunnel för gångtrafiken.
– Det man irriterar sig på är väl att det köar upp sig, men det gjorde det ju förut också, men det kanske man inte minns länge, säger han.
Värst upplevs problemet i samband med rusningstid då köbildningen är som störst.
– Jag skulle tro att det är en halvtimme om dagen som det köar upp så mycket att det är någonting att tala om, säger han.
Vägnät inne i centrum går inte att bygga så att de är anpassade efter trafikmängder som råder korta perioder på morgonen och eftermiddagen.
– Men vi är medvetna om att det här är en konfliktyta mellan gående och bilister där.
Jan Sundström ser ingen möjlig lösning som skulle varit bättre. Att förhindra att människor går över Drottninggatan där skulle kräva att ett staket som inte går att klättra över skulle behöva byggas längs en stor del av sträckan.
Han påpekar att det inte är kommunens egen idé att placera övergångsstället nära rondellen.
– Det här är inget eget hittepå att lägga övergångsställens vid in- och utgångar från rondeller. Det är praxis av just trafiksäkerhetsskäl.