Ombyggnad väcker irritation

Ombyggnaden av Sjöbris väcker irritation hos bibliotekspersonalen som nu är utan innertak i delar av sin verksamhet. De upplever också brister i kommunikationen med Folkets hus.

Bibliotekschef Birgitta Hellman Magnusson tycker kommunikationen mellan Folkets hus och biblioteket varit bristfällig.

Bibliotekschef Birgitta Hellman Magnusson tycker kommunikationen mellan Folkets hus och biblioteket varit bristfällig.

Foto: Rita Furbring

Motala2019-03-12 06:00

– Vi borde ha fått info i god tid, när man skulle dra igång och hur länge det ska pågå, säger bibliotekschef Birgitta Hellman Magnusson.

Renoveringen av Sjöbris startade redan före jul. Då var det också tidvis väldigt bullrigt på biblioteket på grund av borrningar i restaurangdelen.

– Vi har haft dagar som varit jättejobbiga, säger bibliotekschefen.

Inte minst har bullret drabbat olika publika program.

De pågående takarbetena gäller omdragning av ledningar för el och vatten till restaurang Sjöbris. Bibliotekspersonal har muntligen informerats om att det skulle jobbas med innertaket, bemöter Folkets hus vd Jessica Björk.

– Jag gjorde det personligen, säger hon. Det skedde någon vecka innan taket började plockas ner. En bibliotekarie och två av våra vaktmästare var med. Vi var inne på Sjöbris och vi förklarade vad vi behövde göra med taket och hur det skulle påverka biblioteket.

Men Birgitta Hellman Magnusson tycker att Folkets hus kunde ha varit bättre på att informera besökarna om renoveringen. Nu får personalen frågor om vad som händer och ingen kan svara.

– Besökarna tror att det är vår renovering som kommit igång, säger hon.

Enligt Jessica Björk återstår det efter ledningsdragningen att byta ut den takplåt som täcker ledningarna mot ett så kallat plocktak så att det framöver blir lättare att komma åt installationerna.

Rivningsarbetet av taket har även inneburit att flera kollegor farit illa av allt damm. En av dem är Maria Gottberg.

– Det har varit väldigt mycket damm och svårare att andas, säger hon.

Även Maria tycker att det känns frustrerade att de båda aktörerna i huset inte kunnat ha en bättre dialog kring renoveringsarbetet.

– Det känns inte som att vi blir tagna på allvar och de tar inte ansvar för vår servicenivå. Vi är ansiktet utåt för Motalaborna och då känns det jättetråkigt, säger hon.

Samtidigt väntar fler och grundligare ingrepp på arbetsplatsen. Det har nämligen börjat röra på sig i förhandlingarna mellan Folkets hus och Motala kommun om den biblioteksrenovering som Birgitta Hellman Magnusson nämner.

Nu kommer golvet att bytas ut efter 40 års hårt slitage. Även belysningen ska förnyas.

– Vi var beredda att sätta igång 1 april, men för kommunen blev det för snabbt på så vi sköt istället upp det till 1 juni, säger Jessica Björk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!