Lagliga p-avgifter i Motala är olagliga i Oskarshamn

Kommuners rätt att ta ut parkeringsavgifter är reglerat i kommunallagen. Men hur den tolkas kan skilja sig åt. En domstol konstaterar att avgifterna i Motala är lagenliga. En annan att införandet av p-avgifter i Oskarshamn bryter – mot samma lag.

Kammarrätten gav inte prövningstillstånd för överklagan av förvaltningsrätten dom gällande parkeringsavgifterna i Motala. Det då de inte kunde se några skäl att betvivla att förvaltningsrätten dom var rätt.

Kammarrätten gav inte prövningstillstånd för överklagan av förvaltningsrätten dom gällande parkeringsavgifterna i Motala. Det då de inte kunde se några skäl att betvivla att förvaltningsrätten dom var rätt.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2023-11-21 12:00

Förvaltningsrätten i Linköping avslog överklagan från boende på Trädgårdsgatan när de protesterade mot införandet av nya parkeringsavgifter i Motala. Ärendet överklagades. Men kammarrätten i Jönköping går på samma linje. De nekar därför prövningstillstånd vilket innebär att frågan inte kommer längre där.

I Växjö däremot gör förvaltningsrätten en annan bedömning. De menar att nya p-avgifter i Oskarshamn strider mot lagen och kommuners rätt att ta betalt för upplåtelse av offentlig plats.   

Efter att ha läst de båda domarna menar Motalas kommunalråd Mark Henriksson (M) att det finns en väsentlig orsak till att domarna ger olika utslag. 

– Det man har prövat är lagligheten i besluten. Beslutet i Växjö bygger på att där är det kommunfullmäktiges (i Oskarshamn, reds anmärkning) beslut om driftbudget. Och att man där inte uttryckligen säger någonting om någon form av styrmodell för trafiken. Utan att man ska göra det här för att finansiera kommunens utgifter, säger Mark Henriksson. 

Som fortsätter:

– I vårt fall är det huvudsakliga skälet, av de tre argument som anförs, att det är en styrmodell för trafikstyrning. Det är vad vi har gått fram med. Så utifrån det tänker jag att domstolens bedömning är rimlig.

Förvaltningsrätten i Linköping finner inte heller någon anledning att ifrågasätta att det finns behov av trafikstyrning i Motala. Men domstolarna gör därefter olika bedömningar av förarbetet till lagen. Rätten i Växjö fokuserar på skrivningen om att den kommunala självkostnadsprincipen inte ska tillämpas på parkeringsavgifter. De menar att det skulle ge högre avgifter än vad som behövs för att styra trafiken. 

Enkelt förklarat får parkeringsavgifter inte tas ut med syfte att bekosta någon kommunal verksamhet. Inte ens skötseln av parkeringarna. Domstolen i Växjö konstaterar att Oskarhamns kommun uttryckligen uppgett det som ett skäl och att deras beslut därmed strider mot lagen. Även i Motalas fall anges det som ett, av tre, skäl. Men i Linköpings förvaltningsrätt har man ändå inte gjort samma bedömning.

– Jag tänker att man gör bedömningen att det i Motala handlar om trafikstyrning medan man i Oskarshamn uttalar i ett budgetbeslut att man ska hämta hem intäkter och då gör domstolarna olika bedömningar. Men det blir bara spekulationer från min sida. Jag har inte juridisk kompetens i den omfattningen. Det jag de facto vet är att vi har en dom som visar att vi har gjort rätt, säger Mark Henriksson. 

Ni har ändå sagt att parkeringsavgifterna ska bidra till att få ihop budgeten?

Det är ett uttalande från Caroline (Unéus (M), ordförande samhällsbyggnandsnämnden). Indirekt så har hon rätt. För högre parkeringstaxor medför att vi får ökade intäkter. Men det blir en sekundär del, det primära syftet är återigen att komma åt parkeringsproblematiken i Motala, säger kommunalrådet.

Han tillägger:

– Det man inte får glömma bort är att vi haft en problematik i Varamon med parkeringskaos och att vi i centrum sett att vi behöver rätta till den situation som varit. Utifrån det har vi tittat över hur vi ska uppnå en bättre trafikstyrning och det är grunden till beslutet.        

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!