Mobipen används inom hemtjänsten för att dokumentera vilka insatser som genomförs. Men vertyget har väckt ont blod bland hemtjänstpersonalen i många år. Redan 2011 började protesterna som handlade om tekniska problem, extra arbete och att personalen kände sig övervakad. Du var beskedet att dokumentationsverktyget skulle utvärderas. Trots återkommande klagomål har verktyget hängt kvar. Men nu ser det ut som att förändringar är på gång.
– Vi ska prova en annan metod för dokumentationen. Det är att personalen helt enkelt pratar in journalanteckningarna direkt i en smart telefon eller surfplatta, säger Patrik Sikt, chef för äldreomsorgen.
Enligt honom skulle den nya lösningen, som ska provas i en försöksverksamhet, förenkla arbetet för personalen. Det skulle bland annat innebära färre resor in till kontoret för att ladda över och skiva in information i journalerna.
– Samtidigt handlar det om trygghet och säkerhet. Vi behöver ha ett system som fungerar och där vi kan registrera vilka insatser som vi gör hos de äldre, säger han.
Personalen har protesterat på det här verktyget sedan 2011, varför gör det här nu?
– Vi gör en genomgång av hela äldreomsorgen och blickar framåt hur den ska bli bättre. Då finns inga heliga kor längre. Det som inte fungerar ska vi se över och kan man göra det på ett annat sätt som är bättre så ska vi göra det, säger socialnämndens ordförande Anne-Lie Liljedahl (S).