Det är mycket som påverkar detaljhandel i stort och kanske cityhandeln i synnerhet. Det rör sig om beteendemönster, omvärldsfaktorer, inflation, räntor med mera.
– Detaljhandeln har haft en stark omsättningsökning under 2022. Men det berodde mer på prisökningar än på ökad försäljningsvolym, berättar Rikard Norman om landet i stort och visar det genom rapporten Cityindex Sverige, gjord av Fastighetsägarna och HUI i Sveriges samtliga 104 stadskärnor.
– E-handeln går för första gången nedåt. Möjligen är det tillväxten under pandemin som nu backar.
Motala stadskärna placerar sig bland medelstora städer. I stadskärnan ska det finnas attraktionskraft och restaurang- och kulturutbudet har en viktig roll i det. Det syns också i statistiken för Motala.
Detaljhandelns omsättning i medelstora städer ökade med sju procent mellan 2021 och 2022. Motala ligger något under, på sex procents ökning, men för hotell och restaurang landar siffran på 35 procent mot jämförbara städer som bara har 20 procent. Sett till antal verksamheter i centrum har en del försvunnit medan annat kommit till.
– Det vi kan se är att det totalt sett är två fler än 2021 och någon enstaka mer anställd, säger Norman.
Hur många som bor, eller jobbar, i centrum är också en viktig faktor.
– Befolkningsutvecklingen i stadskärnan är intressant, säger Norman och visar att Motala ligger en bra bit under riket.
Ökningen i tätorten är endast fem procent från 2005 och framåt jämfört med 16 procent i landet.
– Men det är betydligt fler som pendlar in till Motala än jämförbara städer.
Dagbefolkningen, det vill säga de som finns i centrum på dagtid, är cirka 250 fler än de som bor i stadskärnan. Samtidigt är den arbetande nattbefolkning cirka hälften. Men Norman menar att om bostadsbyggandet i centrum kommer igång kommer siffrorna förändras.
– I städer där det bor många i stadskärnan är det desto mer naturligt att göra sina inköp och utnyttja service som finns i där.
Men samtidigt som antalet som bor respektive jobbar i centrum är viktigt kommenterade Norman också att det finns mer än så.
– Centrumarbetet kan locka folk till stadskärnan. Men sen är det upp till butikerna själva att locka in kunderna för att få försäljningen att öka.