Redan 2010 påbörjades arbetet med detaljplan för Norrsten industriområde. Att detaljplanen nu utvidgas, med etapp två, hör samman med en brist på industrimark i Motala.
– De har nog krattat rätt ordentligt på mark- och exploatering för att hitta företagsmark. Det finns en efterfrågan och detta kan lösa en del, säger Caroline Unéus (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Industriområdet ligger insprängt mellan riksväg 50, järnvägen Mjölby-Hallsberg och väg 919 mellan Motala och Vadstena. Det är kommunalt ägd mark som delvis är utarrenderad och odlad. Att bygga på odlingmark är omdiskuterat men enligt Unéus har det gjorts en konsekvensanalys om det.
– Man måste titta på var är nyttan störst och då har man gjort bedömningen att vi har dåligt med företagsmark. Och de odlade delarena är väldigt insprängda, ganska små bitar och svåråtkomligt, säger hon.
Norrstensområdet är, och kommer bli, den södra entrén till Motala tätort och synas tydligt från väg 50. Därför ska bebyggelse inte skapa baksida mot riksvägen och delar av området är markerat med att det inte får förekomma upplag. Den maximala bygghöjden är tolv respektive 16 meter beroende på var i området det är.
Hela området är tänkt till industri- och lagerverksamhet. Men området närmast rondellen, där Vadstenavägen går av, är markerad som fordonsservice. I det ryms bilförsäljning, bensinstation med mera. Och det kan även ge plats för vägrestaurang. Något som i dagsläget är långt ifrån klart.
Väster om järnvägen skapas möjlighet för en kombiterminal, för mellanlagring av gods som transporteras på antingen väg eller järnväg.
I planen finns även gång- och cykelvägar, med koppling till Motala tätort, samt reserverad mark till en busshållplats för eventuell stadsbusslinje.
Från Tillväxt Motala ser man positivt på att Norrsten kan bli större.
– Vi har just nu mycket ont om verksamhetsmark i Motala. Det har varit ett högt tryck även om det i rådande världsläge har mattats något. Vi vet att vi har ett antal företag som kommer behöva flytta för att kunna utvecklas, säger vd Magnus Lindberg och tillägger att det även finns intresse från företag att flytta till Motala om rätt mark finns.
Området som redan är bebyggt är på cirka 23 hektar. Vilket nu utökas med ytterligare 17,5 hektar.
Samrådstiden är 24 oktober till 21 november och förhoppningen är att detaljplanen ska antas under kvartal tre 2023.