Motalatjejer först i SM för UF-företag

Barnbok med syfte att motverka rasism tog Platentjejerna till SM i Ung Företagsamhet.

Boken Josefs resa i Sverige är illustrerad av Anna Petersson.

Boken Josefs resa i Sverige är illustrerad av Anna Petersson.

Foto: Per Erik Dufwenberg

Motala2017-03-26 08:30

Det unga företagsklimatet i Motala kommun är bättre än någonsin och i fronten står fem tjejer från Platengymnasiet med en barnbok. ChildAware UF har hittills vunnit flera priser på lokala, regionala och utländska mässor, men den största utmaningen väntar. I maj kommer de nämligen att tävla i SM i Ung Företagsamhet i kategorin bästa monter. Ingen liten bedrift, då Motala aldrig tidigare varit representerade i SM.

– Det bara brast när vi fick beskedet. Det går inte att beskriva känslan, det var så jäkla skönt, berättar Ellen Svensk.

Josef är ett flyktingbarn som hamnat på barnhem i det nya landet Sverige. Så lyder premissen för Josefs resa i Sverige, den barnbok som ChildAware skrivit. Målet med projektet har varit att öka förståelsen för flyktingkrisen, främst bland yngre, på ett lekfullt och pedagogiskt vis.

– Boken kan också hjälpa föräldrar att förklara svåra ämnen för sina barn, så att barnen får möjlighet att bilda sina egna uppfattningar, säger Noemi Paping.

Att det är just en barnbok medför vissa begränsningar. Alltför grafiska och tunga situationer har tonats ned till förmån för det lekfulla.

– Men boken grundar sig i verkligheten. Vi har intervjuat flyktingar och dessa intervjuer har vi tagit mycket inspiration ifrån. Det var också en rejäl ögonöppnare, att få ta del av deras erfarenheter, berättar Lydia Milton Present.

Själva grovarbetet med boken påbörjades i oktober 2016, men idén föddes långt tidigare. Faktum är att just idén är vad som förde tjejerna samman.

– Alla går inte i samma klass och bara två av oss kände varandra sedan tidigare, men vi hade samma ambitionsnivå och trodde på konceptet, förklarar Lydia.

Processen som lett fram till en plats i SM har varit lärorik och rolig, om än med inslag av motgångar och misstag. Bara epitetet UF-företag har ibland resulterat i misstro.

– Vi är väldigt seriösa, men vissa har fördomar kring UF-företag. Samtidigt har många stöttat oss, inte minst vår lärare Sören. Han är bäst, menar Hadeer Aljanabi.

Vad väntar nu? Förutom SM så är planerna många, både för boken om Josef och andra projekt. I snar framtiden ligger en resa till Riga, där ChildAware ska visa upp sig.

– Vårt företag måste avvecklas i samband med att läsåret tar slut, men vi funderar på att starta aktiebolag, säger Ellen.

Om så sker, lär Josefs berättelse bli översatt till flera språk. Arabiska, franska och somaliska, till exempel.

– Vi skulle också vilja skriva böcker om andra svåra ämnen som sällan tas upp i litteratur för barn. Familjeproblem kanske, berättar Noemi.

ChildAware UF

Vd: Ellen Svensk

Marknadsansvarig: Love Wallman

Ekonomiansvarig: Hadeer Aljanabi

Kommunikatör: Noemi Paping

Säljare: Lydia Milton Present

Produkten: Josefs resa i Sverige, en barnbok om ett ensamkommande flyktingbarn och hans upplevelser.

Språk: Svenska och översatt till engelska.

Illustrationer: Anna Petersson

Urval av priser:

Bästa Marknadsföring i Motala

Bästa Internationella Företag, Central Baltic student enterprises without borders

Bästa UF-företag i Motala

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!