Förseningar i tågtrafiken har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden. Nu framkommer att Östgötatrafiken väljer att prioritera bort sträckan Mjölby–Motala vid stora förseningar. Istället för att köra hela sträckan fram till Motala vänder Östgötapendeln då tillbaka mot Norrköping redan i Mjölby. Anledningen är att man vill komma ifatt i tidtabellen för de resenärer som åker mot Norrköping.
– Vi tar de operativa besluten som drabbar minst antal resenärer. Oftast är det fler som ska åka mot Linköping och Norrköping. Det gör tyvärr att en del resenärer drabbas, säger Mattias Näsström.
För att minska antalet försenade avgångar ifrån Motala valde Östgötatrafiken att sätta in ett extra tåg från och med augusti 2024.
– Det har fungerat bra, säger Näsström.
Men exakt hur mycket det minskat förseningarna kan han inte uppge. För att kunna "få loss" detta extra tåg blev de tvungna att spara in på antalet planerade turer. Vilket gjorde att det år 2024 gick 858 färre turer än året innan.
I fjol var 38 682 turer med Östgötapendeln planerade. Av de blev 2,94 procent inställda. Det vill säga 1 139 turer. Majoriteten av inställningarna orsakades av faktorer som Östgötatrafiken inte kan påverka. Faktorer som vädret, obehöriga på spårområdet och fel på infrastrukturen, exempelvis signalfel. När det inträffar medföljer ofta stora förseningarna. Med många parter inblandade i spårtrafiken blir det ibland svårt att få ihop pusslet menar Näsström.
– Vi sitter själva inte på hela bilden i alla situationer. Vid signalfel bestämmer Trafikverket vilka tåg som får köra och vi måste invänta deras instruktioner, säger han.
Hur jobbar ni med att informera era kunder när tågen till Motala ställs in?
– Ibland är det knappt så att vi hinner med i svängarna. Vi gör så gott vi kan för att få ut information till våra resenärer, antingen via utrop, på informationsskärmar eller i appen.
I frågan kring när man väljer att sätta in ersättningsbussar förklarar Näsström att det beror på hur dags de blir informerade kring problemet. Om de märker av problemet i god tid menar han att de ofta hinner få dit en ersättningsbuss. Den biträdande trafikchefen kunde inte redovisa exakt hur många avgångar mellan Mjölby och Motala som blev inställda i fjol.
– Jag förstår att kunderna blir frustrerade ibland, då kan de ansöka om förseningsersättning. Det är en tjänst vi anser är viktig att erbjuda våra kunder om deras resa inte gått som planerat, säger Näsström.