Broddsons startade sin verksamhet i Nykyrka 1993 och har sedan dess vuxit till att bli en ledande tillverkare av sopmaskiner i Sverige. 2020 utsågs företaget till årets Motalaföretag och har sedan dess fortsatt att växa.
– Sista fem-sex åren har varit riktigt bra. Från 2020 har vi gått från en omsättning på 100 miljoner till att under 2024 ha omsatt ungefär 165 miljoner, säger Broddsons VD Mats Hofstam.
Tillväxten ligger bakom beslutet att nu sälja familjeföretaget till investeringsbolaget Duroc.
– Som VD och delägare känner jag att vi inte har resurserna och musklerna som krävs för att lyfta nivån ytterligare. Vi har ett 25-tal exportländer i dag men det finns säkert lika många till som man skulle kunna bearbeta. Så det är orsaken till att vi som familj väljer att lämna över till ett större bolag, säger Mats Hofstam.
Broddson har i dag 25 anställda och målsättningen är att utöka personalstyrkan ytterligare framöver. För även om företaget säljs så ska verksamheten vara kvar i Motala, med Mats Hofstam som VD.
– Vi hade ett väldigt stort fokus på att det skulle vara rätt köpare. Vi hade elva intressenter, både utländska och riskkapitalbolag. Men det var viktigt för oss att det skulle vara kvar i Motala och att man bibehåller vårt familjetänkande, säger Hofstam.
Han fortsätter:
– Duroc äger även Universal Power i Skänninge som vi köper motorer av och de har inte flyttats och har inga sådan planer. Så det känns som vi gjort en bra kontroll på Duroc, vilka de är och hur de tänker. Så det känns väldigt bra.