Motalafamiljen öppnar onlinebutik

Intresset för klockor och viljan att satsa lockade familjen Liljeblad till att börja designa sina egna klockor. "Om man inte satsar så vinner man inte" säger Patrik.

LOKAL DESIGN. Asken som klockan kommer i har familjen Liljeblad också designat.

LOKAL DESIGN. Asken som klockan kommer i har familjen Liljeblad också designat.

Foto: Sofia Axelsson

Motala2018-01-20 08:00

Det hela började sommaren 2016.

– Vi spånade på vad vi ville göra. Namnet Timebender bara poppade upp och vi registrerade företagsnamnet, säger Patrik.

Vanligtvis jobbar Monica som arbetsterapeut och Patrik inom sin egen ventilationsfirma.

– Det var nog mitt genuina klockintresse som väckte tanken att göra något som detta. Vi ville skapa en hållbar och fin produkt, säger Patrik.

Från och med årsskiftet har de satt igång sin internationella onlinebutik.

– Innan har vi ju sålt klockor till vänner och bekanta, men nu är vi redo att öppna upp försäljningen på riktigt. Våra döttrar Isabella och Lovisa har bland annat hjälpt till med marknadsföringen på sociala medier, så vi är ett familjeföretag i sin rätta bemärkelse, säger Patrik.

De berättar om att det har tagit lång tid att hitta det perfekta uret.

– Klockorna tillverkas i Kina med Japanska urverk så det har varit många varuprover fram och tillbaka för att få allt rätt, säger Patrik.

Tanken om att armbandsuret är något mer än en tidvisare delar de.

– Idag är ju klockan mer en accessoar, ett smycke. Många använder mobilerna som klocka och vi ville att det skulle vara en stilren och enkel klocka som passar till det mesta, säger Monica.

Vad är speciellt med just era klockor?

– Det skulle jag nog säga är sammetsbandet, det tror vi inte är jättevanligt. Sedan var det väldigt viktigt för mig att man knappt känner att man har på sig den, den är jättebekväm, säger Monica.

– Vår logga sitter på ett speciellt sätt på urtavlan vilket ger den ett lite annorlunda utseende, fyller Patrik i.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om