Viljan att göra skillnad har alltid kokat under ytan. Det började redan i hemstaden Motala, med en nystartad feministgrupp på Råssnässkolan och en kommunpolitiker till pappa som gärna diskuterade samhällsfrågor vid matbordet.
– Jag började tidigt fundera på varför samhället ser ut som det gör, berättar kommunikationsexperten Klara Petersson.
Idag bor hon i Stockholm där hon arbetar som projektledare och PR-konsult på kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese. Samtidigt så är hon en av de drivande krafterna i Open Act, ett partipolitiskt oberoende nätverk för personer inom kommunikationsbranschen.
–Jag har följt de politiska debatterna länge och reagerat på den allt hårdare tonen de senaste åren, så när Open Act sökte folk såg jag det som ett sätt för mig att påverka, säger Klara Petersson.
Nätverkets mål är att sänka trösklarna för människor i kommunikationsbranschen att engagera sig under valåret.
– Långsiktigt vill vi skapa ett mer inkluderande Sverige. Istället för att skapa grupperingar vill vi bygga broar och utveckla lösningar som kan minska trösklar att engagera sig politiskt, och som kan bidra till ett mer öppet samhälle.
Ett av Open Acts viktigaste verktyg för att uppnå målet är den snart färdigställda rapport som ska presenteras i samband med Almedalsveckan. I den har 30 timmar av partiledardebatter analyserats, både av nätverkets egna och externa experter.
– Den är inte helt klar än, men redan nu är det tydligt hur retoriken har förändrats sedan år 2008. Vissa samhällsgrupper nämns allt mer, medan andra nästan försvunnit helt i debatten, förklarar Petersson.
Till exempel så hör landsbygden till den bortglömda kategorin, trots att en stor del av befolkningen bor där.
– Detta leder till att många upplever politiken som polariserad. De senaste åren kan man också se tydliga exempel på hur politikers retorik format allmänhetens uppfattning av olika grupper.
Kommunikation är alltså en kraft att respektera. Både det som sägs och det som inte sägs kan drastiskt förändra människors uppfattning av frågor och situationer.
– Genom att belysa problematiken hoppas vi få personer inom kommunikationsbranschen att förstå hur stor makt de har att påverka, säger Petersson.
Ambitionen är också att rapporten ska agera ögonöppnare för politikerna själva.
– Det blir uppenbart att ordval och vinkel har stor betydelse. Förhoppningen är att vi, genom att belysa problematiken, kan bidra till en större medvetenhet.