Motalabron 2015 - så gick det

Den 1 februari 2015 infördes broavgift för passage över Motalabron.

Återhämtning. Motalabron började kosta stålar i februari 2015, vilket ledde till färre passager. Nu stiger dock siffran igen.

Återhämtning. Motalabron började kosta stålar i februari 2015, vilket ledde till färre passager. Nu stiger dock siffran igen.

Foto: Per Erik Dufwenberg

Motala2016-01-27 10:22

När broavgift infördes år 2015 minskade antalet trafikanter över Motalabron, men nu väljer allt fler att köra där igen. Det visar Transportstyrelsens nya mätningar.

"Mellan augusti och november passerade i genomsnitt 100 000 fler fordon per månad över Motalabron jämfört med första månaden", säger Jonas Maran på Transportstyrelsen i en intervju med P4 Östergötland.

Sammanlagt blev det ungefär 2,5 miljoner passager över Motalabron år 2015. Med en avgift på 5 kronor per personbil och 11 kronor per tung lastbil hamnade på årets intäkter på över tolv miljoner kronor. MVT har tidigare skrivit om kritik mot Transportstyrelsens administration av broavgiften, men till P4 Östergötland berättar Jonas Maran om en ljusare framtid.

– Det kommer att bli mer kostnadseffektivt löpande framförallt 2016, säger han i en intervju.

Vissa saker ökade dock genast i samband med broavgiften. Den nya avgiften innebar en ny skuldtyp: infrastrukturavgift. Enligt Kronofogdens statistik för år 2015 uppgick den obetalda skulden i Motala kommun till 211 953 kronor. Det är nästan tredubbelt så hög obetald skuld som hela Värmland har.

Broavgifterna i Motala och Sundsvall är så kallade infrastrukturavgifter. Avgifterna tas ut för att bekosta byggandet av infrastruktur, i det här fallet själva broarna, och de tas ut tills bygget är betalt.

Trafikverket är avgiftsupptagare för infrastrukturavgift på väg. Transportstyrelsen ska, för Trafikverkets räkning, sköta administrationen av avgiftsupptaget. Det innebär att det är Transportstyrelsen som genom automatisk databehandling fastställer betalningsansvar, aviserar och tar emot inbetalningar av avgifterna.

En passage för personbil, lätt lastbil och buss kostar 5 kronor.

En passage för tung lastbil (totalvikt över 3,5 ton) kostar 11 kronor.

Trafikverket uppskattar trafiken till cirka 2 miljoner passager om året och att bron i Motala kan vara till fullo betald om cirka 40 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!