När broavgift infördes år 2015 minskade antalet trafikanter över Motalabron, men nu väljer allt fler att köra där igen. Det visar Transportstyrelsens nya mätningar.
"Mellan augusti och november passerade i genomsnitt 100 000 fler fordon per månad över Motalabron jämfört med första månaden", säger Jonas Maran på Transportstyrelsen i en intervju med P4 Östergötland.
Sammanlagt blev det ungefär 2,5 miljoner passager över Motalabron år 2015. Med en avgift på 5 kronor per personbil och 11 kronor per tung lastbil hamnade på årets intäkter på över tolv miljoner kronor. MVT har tidigare skrivit om kritik mot Transportstyrelsens administration av broavgiften, men till P4 Östergötland berättar Jonas Maran om en ljusare framtid.
– Det kommer att bli mer kostnadseffektivt löpande framförallt 2016, säger han i en intervju.
Vissa saker ökade dock genast i samband med broavgiften. Den nya avgiften innebar en ny skuldtyp: infrastrukturavgift. Enligt Kronofogdens statistik för år 2015 uppgick den obetalda skulden i Motala kommun till 211 953 kronor. Det är nästan tredubbelt så hög obetald skuld som hela Värmland har.