Den 8:e november förra året tog regeringen bort klimatbonusen, som delades ut till dem som köpte en miljöbil. Efter det kunde vi berätta att flera lokala bilhandlare märkte av en minskning av försäljningen när det gäller till exempel elbilar.
Men även innan bonusen togs bort såldes det förhållandevis få elbilar i Motala. Siffror från Klimatkollen visar att Motala är den kommun i Östergötland där andelen elbilar ökat minst. Statistiken visar hur andelen nyregistrerade laddbara bilar har ökat sedan Parisavtalet slöts år 2015. I Motala har det skett en ökning med 6,1 procentenheter per år. I Mjölby och Vadstena ligger motsvarande siffra på 8,3.
Motala har alltså lägst ökning i Östergötland, och i hela landet ligger de på 217:e plats av 290 kommuner. Mjölby och Vadstena är 31:a respektive 35:a.
Jens Bergengren, försäljningschef på Skobes, tror att siffrorna påverkas mycket av vad Motala kommun väljer för fordon.
– De har ju satsat mycket på biogas. Vi har så klart sett att försäljningen har minskat sedan bonusen försvann, men det är ju inget speciellt för Motala. Det kan nog ha mer att göra med vad kommun och region har för policy. I andra kommuner står de för en stor del av elbilsinköpen.
Han säger också att det kan bero på utbudet.
– Det kan bero lite på vilka märken som finns på orten. Olika märken har olika stor del av elektrifierade fordon, säger Jens Berggren.
Mauritz Wahlstedt, vd på Wahlstedts bil, säger att Motalaborna verkade ha ett stort intresse för elbilar, innan klimatbonusen togs bort.
– Vi sålde bra med elbilar förra året och har märkt av en kraftfull ökning. Nu har det svalnat av, även om vi säljer fortfarande. Men det har också att göra med hur ekonomin ser ut i nuläget. Då är det inte lika många som köper bilar generellt.
Men även Wahlstedt är inne på Motala kommuns satsning på biogas som en eventuell förklaring.
– Om du frågar mig kan man knappt välja något bättre än gasbil ur ett miljöperspektiv. Det glöms tyvärr ofta bort. Men det är möjligt att kommunen kommer gå över mer till elbilar, och då lär det synas i statistiken.
Andreas Hadarzon, försäljningschef på Askling bil, har ingen bild av Motalabornas intresse för elbilar, eftersom Askling inte har haft elbilar till försäljning.
– Toyota har varit lite efter där, men nu har de kommit igång lite. Sen har det varit svårt att få hem bilarna också. Det är inte så lätt att få tag på, så även om man köper en elbil kan det dröja innan den är på plats och registreras.
Att Motala inte är någon elbilsstad märks även på antalet allmänna laddstolpar. Enligt Chargefinder finns det 27 stycken, vilket är lågt sett till hur många laddbara fordon det finns. Motala har också flest elbilar per laddstolpe i Östergötland.
Men det finns planer på att bygga fler. Tillväxt Motala har ett projekt på gång för att utöka antalet laddstationer.
– Det är för tidigt för att säga exakt hur många det blir och på vilka platser. Men jag skulle gissa att det blir mellan 10 och 15 parkeringsplatser, där det ska byggas laddstolpar, säger Sakis Karagias på Tillväxt Motala.
Han tror att planerna är bra för Motala.
– Behovet finns eftersom det blir allt vanligare med elbilar. Det är högt besökstryck i Motala kommun, särskilt på sommaren. Då kommer det behövas fler platser där man kan ladda sin elbil.