Piren som gått ut en bit i Boren är nu riven och alla stenar har lyfts bort, numrerats och lagts i ordning på gräsmattan intill.
Roger Altsäter, vd för Göta Kanalbolag, berättar vad som nu sker:
– Vågbrytaren är till för sjöfarten, kanske allra främst de större passagerarbåtarna som annars får problem med vågor när de ska in och ur slussarna. Sen var den yttersta delen av vågbrytaren i princip under vatten, vilket gör att det är svårt för större båtar att se den, med risk att faktiskt kollidera.
Han fortsätter:
– Det som sker nu är att vi gjuter en platta för att höja nivån en bra bit och sen ska alla stenar tillbaka på samma plats som de var innan, så gott det går. Vi vill försöka återställa så långt det är möjligt, så som det såg ut innan vi påbörjade rivningen av den tidigare vågbrytaren.
Hur lång tid tar det här?
– I mitten av november räknar vi med att det är klart, berättar anläggningschef Stefan Ljungblad. Om allt rullar på enligt plan.
Och kostnad?
– Ungefär 1,3 miljoner.
Johan Andersson (S) ingår i det som kallas Östgötabänken, med riksdagspolitiker från länet, och tre av dem fanns på plats för att få en genomgång av vd Roger Altsäter.
– Det här är ett byggnadsverk med nationellt intresse som fått ganska mycket pengar den senaste tiden och då känns det bra att vi får en genomgång av vad som hänt och vad medlen använts till och att de verkligen gjort stor nytta, säger Johan Andersson.